Umeås elbussatsning ligger helt rätt i tid – Dessutom visar tillgänglig forskning att vi valde rätt laddteknik.
I bussmaghasinet.se skrivs om allt som har med busstrafik att göra – Bland det allt om elbussar och olika projekt runt om i världen som handlar om att elektrifiera statstrafiken.
En artikel som finns där har jag tagit till mig på ett oerhört speciellt sätt därför att artikeln beskriver hur övergången till elbussar ska ske för at vara lönsam.
Det som sägs i artikeln och som bygger på den aktuella forskning som utförts i Finland och i Norge och som finns tillgänglig i dagsläget säger att snabbladdade elbussar som laddas vid valda hållplatser är det som är mest kostnadseffektivt. De nattladdade bussar som finns med i testet blir dyrare per kilometer vilket är helt naturligt då stora batteripaket skapar STORA fördyringar.
Detta gör att jag blir än mer övertygad om att vi i Umeå Kommun gjorde helt rätt när vi bestämde sig för att samarbeta med Hybricon i den initiala fasen av övergången till elbussar då den teknik de använder är just tekniken med snabbladdning vid olika väl valda hållplatslägen.
Jag har aldrig tvivlat på att Umeå kommun alltid följer reglerna i samband med offentliga upphandlingar och beskedet från både Hans Lindberg och Fredrik Forsell om att nästa upphandling av elbussar ska ske i öppen konkurrens tycker jag känns betryggande.
Att vi valde att använda oss av metoden som demonstrationsprojekt när vi köpte elbussar av Hybricon tycker jag är bra vilket jag framfört i en rad tidigare inlägg och då mot den bakgrund i ärendet jag anfört.
Precis som Hans Lindberg säger så är det viktigt för Umeå att satsa på elbussar för att klara luftmiljön i centrum och att vara föregångare på den fronten är en chansning som jag tror kommer att visa sig mycket lyckad när majoriteten av vår busstrafik körs med elbussar.
Att vi gjorde rätt som satsade på ny laddteknik är bra och att Hybricon och deras laddteknik nu ingår i den öppna internationella standard som gäller för laddning av elbussar öppnar möjligheten att köpa vilken elbuss som helst och ändå kunna använda den bevisligen kostnadseffektiva laddinfrastruktur vi redan köpt.
Med det sagt så anser jag debatten om elbussarna vara avslutad från min sida.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna