Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Indien vill ha helt fossilfri biltrafik redan till 2032.

I Affärsliv24 på VK går det att läsa om hur Indien och dess premiärminister Narenda Modi vill genomföra en övergång till fossilfria bilar på rekordtid (15 år) – Ett lovvärt intiativ tycker jag då Delhi av WHO korats till världens mest förorenade stad.

Nyhetsbyrån Reuters har kommit över en 90 sidor lång rapport från tankesmedjan Niti Aayog som ska läggas fram kommande vecka – Niti Aayog leds av Narendra Modi så därför väntas rapporten få stort genomslag i det som sedan ska bli till politiska beslut.

Bland åtgärderna är det enligt artikeln anläggande av en gigantisk batterifabrik som ska tillverka batterier för eldrivna motorcyklar och tuk-tuks samt möjligheten att kraftigt ransonera antalet nya registreringsskyltar för fossilfordon samtidigt som tillgången på registreringsskyltar för elfordon är obegränsad det som sticker ut mest.

Rapporten fastslår att alla bilar i Indien ska vara fossilfria 2032 – Dock kan Reuters inte med säkerhet fastslå om detta bara gäller nya bilar eller samtliga bilar.

Att en övergång till elbilar och motorcyklar och tuk-tuks är ett måste i Indien skriver jag under på då jag tillbringat mycket tid i Indien för att arbeta. Varje gång man varit ute och kommer in och snyter ut näsan blir näsduken helt svart så att luftmiljön i Indien är allt annat än hälsosam kan jag skriva under på.

Min tro är därför att Modi menar allvar med sitt förslag och att förslaget kommer att omfatta alla bilar, motorcyklar och tuk-tuks – Nya likväl som existerande.

Narendra Modi är en modig man – Dessutom en framsynt man då Indien är det land i världen där den välmående medelklassen växer snabbast i världen. När fattiga migrerar från fattig till att vara medelklass uppstår nya behov och önskemål – Bland dem att köpa och äga konsumtionsvaror som bilar.

Därför är denna övergång viktig och jag tycker Modi har en oerhört stor poäng i att en konvertering till fossilfritt i Indien innebär en avsevärd handelsmöjlighet för Indien i resten av världen.

En övergång är dessutom möjlig då teknologin redan finns – Med tillverkningsserier så stora som i Indien är det dessutom möjligt att göra eldrivna fordon lika billiga som motsvarande fossildrivna och i det läget finns det ingen anledning att fortsätta med den typ av fordonsdift vi vet medverkar till den globala uppvärmningen och till jordens undergång.

Därför tycker jag Indien gör helt rätt som går i bräschen.

Frågan är vilken annan premiärminister och/eller regering som vågar följa i Indiens fotspår? – För egen del hoppas jag att de är många till antalet och att övergångsperioderna ska vara lika korta som i Indien.

En övergång är fullt möjlig så länge den genomförs med stor beslutsamhet och med rätt verktyg i form av subventioner för att hjälpa även den mindre bemedlade att genomföra övergången.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

 

6 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Att följa i Indiens fotspår är att bygga nya kolkraftverk för elproduktion. Du skriver själv om en mångdubbling av antalet bilar i Indien. Då kan det vara klokt att flytta ut utsläppen till landsbygden att köra med el inne i städerna. Men finns det plats för alla nya bilar. Den nya medelklassen ska väl också ha större lägenhetsytor, förutom parkeringsplatser till sina bilar? Men du vill ju inte asfaltera åkermark?!!
    Försök se baksidan av utopierna, också!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag tror inte Modis utspel är någon utopi utan snarare något han på fullt allvar ämnar genomföra.

      Sedan finns det inget som säger att Indien avser producera den el som behövs med kolkraft. Precis som i Kina pågår en snabb omställning till solel, vindel och annan fossilfri el i Indien.

      • Leif Andersson

        Känns mer som ett dåligt skämt än ett seriöst utlåtande enligt min mening. Indien och indierna verkar offra miljön för kapitalismen utan några som helst betänkligheter. Ett riktigt skräckexempel om du frågar mig.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Som alla fattiga länder som vill göra resan från utvecklingsland till utvecklat industriland så gör Indien samma sak som vår del av världen gjorde när vi gjorde samma resa.

          Att Indien redan i detta tidiga skede vill göra en förändring som gynnar miljön hedrar dem tycker jag.

  2. Lars Flemström

    Indien kommer säkerligen att producera el med ”koldioxidneutrala” bränslen såsom kol och olja. Det är ju vad man har, om man inte har tänkt hugga ner alla skogar. Jag läste att Umeå ska satsa på ”koldioxidneutrala” bränslen samt sopförbränning av plast, så att inte plastsoporna ligger i naturen och avger koldioxid under nedbrytningen.

    Man bugar för dessa språkliga innovationer, men med detta nyspråk, kommer man snarare att påskynda än hejda ökningen av koldioxidhalten i atmosfären. Om vi tar plasten först, så är det oklart om plast bryts ner på atomnivå, så att det bildas koldioxid. Med förbränning av plast kommer det däremot att ske. Det mest skrämmande är dock inte den koldioxid som bildas vid förbränningen, utan de gifter som frigörs och släpps ut i luften.

    ”Koldioxidneutral” var ett helt nytt ord för mig, eftersom inga bränslen, som kräver syre, kan vara koldioxidneutrala. Den förklaring jag hittade, var ”Koldioxidneutral, är ett förenklat populärvetenskapligt begrepp som innebär att den koldioxid som en förbränning av ämnet ger ifrån sig, tidigare har tagits upp från luften då ämnet eller ett tidigare stadium till ämnet har växt.”

    Hoppsan, det är ju så kol och olja har bildats, och eventuellt fortfarande bildas! Ja, det är en intressant fråga om nybildning av kol och olja fortfarande pågår. Mer intressant är dock hur nyordbildningen går till. Spåren leder till regeringen, som måste dölja det kommande misslyckandet med ett fossilbränslefritt Sverige till år 2030. Men vilken regering? Den nuvarande, eller den förra, där miljö- och energipolitiken styrdes av Maud Olofsson, c, och hennes efterträdare från samma parti?

    Det var ju Olofsson, som låg bakom den svenska regeringens enorma satsning på kol och naturgas i Tyskland och Holland genom köpet av Nuon, som troddes bli en lysande aktiekomet i samband med den planerade avvecklingen av den tyska kärnkraften. Som sannolikt inte blir av, eftersom man fortfarande inte har hittat någon annan ersättare än rysk naturgas.

    Kan det vara en slump att det mest kärnkraftvänliga partiet i Sverige, Liberalerna, är den hårdaste motståndaren till den rysk-tyska naturgasledningen i Östersjön? Kärnkraft är det enda realistiska alternativet till bränslen, som under förbränning oxideras till koldioxid.

    Indiens problem är att det tar lång tid att bygga nya kärnkraftverk, men går fort att bygga nya kolkraftverk. Kol är vad Indien kommer att satsa på, åtminstone under en lång övergångstid, medan man bygger de nya kärnkraftverken. Man vill väl dessutom inte bygga för många gen III-kärnkraftverk, eftersom de kan komma att bli hopplöst omoderna, när gen IV-kärnkraftverk kan byggas för kommersiell drift.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Indien kan med fördel producera med solkraft då man har gott om sol eller med vindkraft då man har gott om vind samt med vattenkraft så att utgå från att produktionen ska ske med kol och olja tycker jag är att gå händelserna i förväg.

      Skulle det till äventyrs bli så att man producerar med olja och kol så är frågan om utsläppen av den produktionen blir större eller mindre än det man sparar in i utsläpp som ett resultat av fossilfria bilar, motorcyklar och tuk-tuks.

      Hur förbränningen i Umeå ska gå till och vad de resultatet av dem i form av utsläpp blir har jag ännu inte satt mig in i så därför ska jag inte uttala mig i det ämnet för stunden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.