Dags för världens regeringar att dra sig ur flygbolagen.
Under lång tid var flygindustrin strikt reglerad med världens stater och regeringar som ägare och garanter för att flygtrafiken skulle fungera och flyga även till orter med låg kabinfaktor och låg lönsamhet.
Därutöver hade det statliga ägandet till uppgift att säkerställa att linjenätet fungarade i ett internationellt perspektiv vilket allt sedan avregleringen spelat ut sin roll.
I vår moderna tid är flygindustrin sedan länge helt avreglerad och till skillnad från de flesta andra industrier så fungerar flygindustrin mycket bra i en avreglerad marknad och just därför har vi kommit till en vändpunkt i hur flygindustrin ska ägas framgent.
Som jag ser saken så behövs inget statligt ägande på en väl fungerande marknad likt flygindustrin – Detta därför att de bolag som har privata ägare i regel flyger till lägre priser än de statsägda före detta monopolbolagen som dras med stora förluster därför att de anställda utnyttjat monopolsituationen till att skapa löner som är alldeles för höga.
Min inställning är därför att världens länder ska frångå principen om statligt ägande i flygbolag och överlåta åt privata intressen att sköta och äga världens flygbolag.
Tillkomsten av lågpris flygbolag likt Norwegian, Ryanair, Air Asia, Southwest med flera där människor kan flyga för en spottstyver jämfört med de statsägda bolagen är framtiden i denna väl fungerande industri.
SAS brottas med förluster – Samma sak gäller för bland annat Alitalia där den Italienska regeringen tillskjutit ytterligare motsvarande 3,8 miljarder svenska kronor av skattebetalarnas pengar för att garantera att Alitalia ska överleva 6 månader till.
Att skattebetalarna ska betala extra för att piloter och andra yrkeskategorier inom den statligt ägda flygindustrin ska kunna bibehålla lönenivåer som ligger lång över de marknaden är beredd att betala är fel i min värld.
Det världens stater och regeringar ska göra är att sälja ut sitt ägande samtidigt som man behåller det som är värt att behålla vilket är ägandet av världens flygplatser och sålunda ägandet och kontrollen över start och landningsrätten på världens flygplatser.
Därför upprepar jag det jag anfört i rubriken – Tiden är mogen för världens regeringar att släppa ägandet av flygbolagen då statligt ägande i just denna industri leder till högre priser och snedvriden konkurrens.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna