Dags att göra en öppen upphandling av Umeås elbussflotta.
I dagens VK går det att läsa om stora kvalitetsproblem med de elbussar Umeå kommun köpt in från företaget Hybricon – Problem som innebär att elbussarna står stilla lång tid därför att man väntar på reservdelar till en i många stycken oprövad teknik.
Den situationen är varken önskvärd eller hållbar då den äventyrar kommunens stora miljösatsning för att uppnå en hållbar och klimatsmart kollektivtrafiklösning för framtiden.
Sett mot den bakgrunden tycker jag att vi ska göra ett omtag och bestämma oss för att genomföra en öppen och regelrätt upphandling som ger oss de elbussar vi vill ha och elbussar som fungerar som avsett.
En övergång till elbussar är både rätt och riktig och tekniken har framtiden för sig i och med att de stora busstillverkarna alla har väl fungerande elbussar som rullar i ett flertal länder och städer med inga eller mycket små problem.
Ska jag tycka och tro något vilket jag känner mig fri att göra så tror jag att det mesta av Europas stadstrafik kommer att vara eldriven inom en 10-15-års period och av den anledningen är det viktigt att vi inte förlorar fart utan fortsätter vår resa mot klimatsmarta kollektiva busresor genom att lära av våra initiala misstag.
Jag har full förståelse för att kommunen valde Hybricon som initial leverantör – Dels för att Hybricon var tidiga som tillverkare av elbussar och dels därför att Hybricon är ett lokalt företag. Att handla närproducerat och gynna det lokala näringslivet är en självklarhet för varje kommun om den möjligheten finns tycker jag.
I ett läge där det visat sig att elbussarna har så stora kvalitetsproblem att 6 av 10 bussar stått stilla under lång tid utan att problemen lösts – Dessutom utan att veta om den lösning som kommer är hållbar och fungerande så anser i vart fall jag att den beslutade övergången till elbussar måste vara överordnad vem som är tillverkare och leverantör av elbussarna.
Därför upprepar jag att jag tycker att vi som kommun ska göra en regelrätt upphandling av de elbussar som behövs för att säkerställa att vi kommer upp i det totala antal elbussar våra politiker fattat beslut om för att klara Ultratrafikens behov – Detta för att garantera att trafiken kan köras som avsett utan det stora antalet inställda turer som vi nu upplever.
Ska tillväxten och ökningstakten av antalet kollektiva resor nå uppsatta mål är den första förutsättningen att resenärerna kan lita på att trafiken går enligt tidtabell vilket inte är fallet med den situation vi upplever idag när 6 av 10 bussar står stilla på grund av haverier samtidigt som ersättningsfordon saknas.
Under den tid som gått efter det att Umeås framsynta politiker fattade beslut om en övergång till elbussar har mycket hänt på bussmarknaden.
Alla stora etablerade busstillverkare i världen tillverkar och levererar numera elbussar av skilda slag – Både sådana som laddas vid hållplatser under dagen och sådana som laddas över natten för att sedan kunna köras en hel dag utan att laddas på nytt.
Dessa stora etablerade tillverkare har lång erfarenhet av att bygga fungerande bussar vilket sannolikt innebär att de kan leverera fordon med mindre driftstörningar än de elbussar vi köpt in från Hybricon.
Stora tillverkare har därutöver betydligt mer muskler för att lösa eventuella problem snabbare än en liten tillverkare vilket även det talar för en upphandling.
En annan fördel med de etablerade företagen är att de tillverkar det mesta själv vilket innebär att man blir mindre beroende av externa leverantörer – Fördelar som sammantaget leder till borde kortare stillestånd än idag.
Avslutningsvis och sammanfattningsvis säger jag följande:
- Att Umeås tidiga satsning på en övergång till elbussar är ett bra och korrekt beslut av våra folkvalda politiker.
- Att utvecklingen på elbussmarknaden har gått oerhört fort.
- Att alla stora etablerade busstillverkare numera som en följd av den snabba utvecklingen erbjuder elbussar.
- Att vi ska snabbt ska fatta beslut om en ny och öppen upphandling av elbussar för att inte förlora fart i omställningen till en hållbar kollektivtrafik.
Tycker vi sedan som kommun att det är viktigt med en lokal busstillverkare som skapar arbetstillfällen i kommunen ska vi kanske snegla mot t.ex. kinesiska BYD – En tillverkare som förutom att man är störst i världen på elbussar även aviserat att man letar efter lämpliga platser för att sätta upp en europeisk sammansättningsfabrik på.
Huruvida kravet på lokal tillverkning är förenligt med lagen om offentlig upphandling ska jag dock låta vara osagt men fungerar det i fallet Hyvbricon så borde det fungera även med andra tillverkare.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vin fattar idag”
Senaste kommentarerna