Du har fel om vilka bussar som ska angöra Vasaplan Lennart Holmlund.
Lennart Holmlund har idag på sin blogg skrivit om att han tycker det är fel att flytta bort regionbusstrafiken från Vasaplan för att göra Vasaplan till en renodlad nod för stadstrafiken och Ultra bussarna – I den frågan är vi oense även om vi är ense om att en flytt av regionbussarna till stationen Umeå C är en mycket dålig lösning.
Låt mig därför bemöta Lennarts inlägg och de skäl han anfört för att lägga rätt perspektiv på saken.
Om vi börjar med de som reser från Vännäs och Vindeln och från Hörnefors och Nordmaling så reser majoriteten av dessa redan i dagsläget med tåg vilket gör att de är hänvisade till endera Umeå C eller Umeå Ö för att ta sig in till Vasaplan och centrum.
Vill man byta till stadsbuss inom Ultratrafiken sker avstigningen i regel på Umeå Ö därför att det där är kortaste gångavstådet till stadstrafiken erbjuds.
De som reser in från Obbola/Holmsund, Robertsfors, Nordmaling, Hörnefors, Täfteå och Innetravle med flera platser byter redan idag buss vid NUS om de ska resa vidare med stadstrafiken eftersom alla bussar därifrån angör NUS innan de går vidare in till Vasaplan.
Kvar blir då de som reser med landsbygdstrafiken även om största delen av den angör NUS på färden mot Vasaplan undantaget den rena skoltrafiken som passerar grund- och gymnasieskolorna på sin färd in mot Vasaplan.
Att resemönstren ser ut på detta sätt är något vi måste väga in om vi ska bygga en effektiv och hållbar kollektiv trafiklösning för Umeå och för de som reser in till Umeå från andra ställen. En annan sak vi måste väga in är effekterna av Västra länkens tillkomst och de förändringar av körvägar och körmönster färdigställandet av den kommer att ge.
Allt detta sammantaget innebär att jag tycker att Kommunens planerare tänkt helt rätt när de bestämt sig för att göra Vasaplan till ett dedikerad nod för stadstrafiken/Ultratrafiken – Varför ska jag förklara nedan.
Lennart – Låt oss sedan inte fastna i gammalt tänk och som du utgå från att busstrafiken från de forna kommundelarna och landsbygden ska fortsätta köras på samma sätt som idag.
Vill vi skapa en kollektivtrafiklösning som är Attraktiv – Effektiv och som gör bussen till ett reellt alternativ till bilen är det följande vi ska göra:
- Skrota alla planer på busstrafik till stationen Umeå C.
- Bygga vårt nya Resecentrum på stationen Umeå Östra enligt mitt tidigare förslag.
- Bygga ut Ultratrafiken så att Ultrabussarna som förutom NUS även angör Vasaplan kör hela vägen till och från Sävar; Täfteå, Innertavle, Obbola Holmsund med flera kommundelar och byar.
- Tillse att bytet för de som kommer från byarna i t.ex Sävarådalen sker i Sävar alternativt i Ersmark för de som reser kollektivt från byarna – Detta genom att göra Sävar med flera forna kommundelar till externa noder för stadstrafiken.
- Skapa en ringlinje körd av Ultratrafiken i Hörnefors som matar resenärer till Norrtåg för de som bor i byarna runt om Hörnefors.
- Skapa busstrafik i Ultras regi som kör från Hörnefors via Sörmjöle, Norrmjöle och Stöcksjö.
- Samordna tidtabeller och turtäthet från NUS så att bytestiderna från regiontrafik till stadstrafik blir så korta som möjligt samtidigt som 5-minuters matartrafik körs mellan Resecentrum på Umeå Ö och Vasaplan under rusningstid.
Sist men inte minst så måste vi göra det som är viktigast av allt om bussen ska bli ett reellt alternativ till den egna bilen:
- Införa samma enhetstaxa för kollektivtrafiken från alla kommunens delar som den vi tillämpar för stadstrafiken/Ultratrafiken. (I rättvisans namn ska alla kommuninvånare betala samma pris för sin bussresa i och med att skattesatsen för alla kommuninvånare är lika)
- Göra övergången mellan regionbuss och Ultratrafiken avgiftsfri oavsett biljettyp.
- Införa gratis bussresor utan begränsning dygnet runt året runt för alla barn, ungdomar och pensionärer som bor i Umeå Kommun.
Genomför vi förändringarna på detta sätt Lennart Holmlund så har vi en kollektivtrafik som förutom att den blir attraktiv och gör bussen till ett alternativ till den egna bilen även förbättrar vår stadsmiljö – Därutöver en lösning som påverkar handlarna i Umeå C positivt.
Allt är möjligt bara vi tänker STORT!
Detta sagt så har jag inte sagt att detta kommer att bli gratis och att det inte ökar kommunens kostnader i och med att biljettintäkterna sänks – Men som man säger ”Det vi förlorar på gungorna tar vi igen på karusellerna” vilket kommer att bli fallet om vi kan öka resandevolymerna ordentligt.
Kan en stad som Zurich som har liknande situation som Umeå vad gäller omkringliggande byar/samhällen och därmed arbetspendling ha en frekvens om 326 miljoner kollektiva resor på 360.000 invånare finns det inget som säger att Umeå inte kan ha 10 -15 miljoner kollektiva resor på en befolkningsmängd på dryga 120.000 invånare och därtill med tillväxt.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna