Helt rätt att plocka bort regionbussarna från Vasaplan.
Umeås kranskommuner ställer sig mycket frågande till varför Umeå kommun vill stoppa regionbussarna – Dvs. de bussar som kommer från andra orter såsom Vindeln, Vännäs och Nordmaling från att angöra Vasaplan i Umeå centrum – Mitt svar på den frågan är mycket enkelt – För att förbättra luftmiljön i Umeå centrum och för att skapa ett tystare, renare och mer levande centrum än idag.
I och med ombyggnaden av Vasaplan vill kommunen renodla Vasaplan och göra den till en nod för stadstrafiken vilket jag tycker är ett alldeles utmärkt förslag.
Umeå är en stad under stark tillväxt och som i alla växande städer måste det till bra planering för att klara infrastruktur och kollektivtrafik för många årtionden framåt vilket innebär att vi som kommun måste göra vår läxa och göra den rätt
Av den anledningen är jag inte överens med tjänstemännen och Umeå kommuns infrastrukturstrateg om hur och vart vi ska anlägga regiontrafikens angöringsplatser då jag ser deras förslag som ogenomtänkt sett ur miljösynpunkt och ur ett resenärsperspektiv.
Kommunens förslag är att regiontrafiken ska börja angöra både Umeå C – Dvs. järnvägsstationen i centrum och stationen Umeå Östra som ligger vid Universitetssjukhuset och det är den första delen av förslaget som berör Umeå C som jag är starkt kritisk till.
Så länge regionbussarna måste in till Umeås mer centrala delar och in i miljözonen skapar vi inga förbättringar och ska det vara så är Vasaplan som angöringspunkt för regionbussarna vida överlägsen Umeå C av den enkla anledningen att Vasaplan är oerhört mycket centralare än stationen Umeå C som ligger i stadskärnans absoluta utkant.
Umeå behöver inte 2 angöringspunkter för den regionala kollektivtrafiken för att skapa ett bra och effektivt trafikflöde som är bra ur resenärssynpunkt. En angöringspunkt där man byter till stadsbussarna alternativt lånar cykel/elcykel eller går räcker mer än väl.
Därför förordar jag samma lösning som jag redan skrivit om flera gånger tidigare och med ett enda Resecentrum beläget på stationen Umeå Östra – Den lösningen är den lösning som har framtiden för sig och den lösning som är bäst sett ur ett resandeperspektiv.
Tittar man krasst på situationen sett ur resenärernas synvinkel så är möjligheten att byta till stadstrafiken för vidare resor i Umeå det som är betydelsefullt när man reser in med den regionala busstrafiken.
Redan idag ser läget så ut att de som reser in med de regionbussar som inte angör Vasaplan och ska byta till stadstrafiken gör så på Universitetssjukhuset därför att det är där alla stadsbussar och regionbussar möts.
Ska vi bygga ett hållbart Umeå och flytta alla regionbussar från Vasaplan till annat ställe ska den flytten ske genom att alla regionbussar angör både Universitetssjukhuset och Umeå Östra.
Det jag vill göra är att helt skrota planerna på ett Resecentrum vid Umeå C och bygga vårt nya resecentrum vid Umeå Östra.
Min tanke ser ut som följer:
- Bygg det godsmagasinet för Bussgods som servar regiontrafiken under den bro som leder från gamla Holmsundsvägen ner till Umeå Ö och Östermalm för att nyttja mark som idag är död och outnyttjad mark.
- Bygg en glaspir i det sydvästra hörnet på stationsbyggnaden Umeå Ö på plan 2 med trappa ner till varje gate som ska vara av den typ bussarna kör igenom för att undvika backande bussar och onödiga utsläpp och risker.
- Bygg en speciell utgång för rörelsehindrade på markplan där de kan gå till sin buss eskorterade av de resvärdar som ska finnas på vårt nya Resecentrum.
- Bygg en avstigningsplattform för alla regionbussar framför entrén till Umeå Ö där taxihållplatserna finns i dagsläget.
- Se till att stadstrafiken har en busslinje mellan Umeå Ö och Vasaplan med 5-minuterstrafik under rusningstid och 10-minuterstrafik övrig tid med gratis övergång för de som kommit med regionbussar och tåg.
- Upprätta uthyrning/utlåning av cyklar och elcyklar på Umeå Ö enligt samma modell som kommunen idag tillämpar på andra ställen med en dedikerad cykelväg av god bredd hela vägen in till centrum.
Bygger vi Resecentrum på Umeå Ö skapar vi enkel övergång för alla som reser in till Umeå med buss eller tåg – Därtill en mycket bättre luftmiljö i Umeå centrum i och med att vi slipper ta in de regionbussar som till övervägande delen drivs med diesel.
När sedan Västra länken är helt färdigställd så slipper vi all annan busstrafik än stadstrafiken i centrum vilket skapar ett attraktivare centrum och en bättre luftmiljö. Skulle vi därtill fullfölja planen på att elektrifiera all stadstrafik och se till att Ultra bara använder elbussar så vinner alla i och med att buller och utsläpp reduceras till ett minimum.
En annan miljövinst är att den biltrafik som ska hämta och lämna resenärer som ska åka regionbuss slipper köra genom centrum vilket sannolikt kommer att bidra till minskade utsläpp i centrum.
Så bygger vi ett hållbart Umeå och bygger vi på det sätt jag förordar är jag övertygad om att kranskommunernas kritik tystnar och att flytten från Vasaplan ses som något positivt.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna