Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Miljöpartiet och Karin Svensson Smith största hotet mot en omställning till el-bussar.

Det råder inga som helst tvivel om att ordföranden i Riksdagens trafikutskott Miljöpartiets Karin Svensson Smith favoriserar järnväg så till den milda grad att hon allt som oftast benämns som varande Järnvägstaliban.

Karin Svensson Smith är en stor påhejare av byggandet av ny järnväg och en stor supporter av det korta och fåtal kilometer långa spårvagnsspår som nu byggs i Lund – Ett spår som är kostnadsberäknat till närmare 800 miljoner vilket ger en kostnad på nästan 1.000 kronor per centimeter spårväg.

Det som är märkligt i sammanhanget är att MP och Karin Svensson Smith genom att trycka på och använda sig av de så kallade stadsmiljöavtalen sett till att projektet i Lund erhållit hela 298 miljoner i statligt stöd.

Ännu märkligare blir detta handlande om man jämför detta med statens stöd till el-buss premier för hela Sverige som är satt till 350 miljoner för en period som löper över 3,5 år.

Frågan vi ska ställa oss är hur Miljöpartiet och Karin Svensson Smith kan anse att några kilometer spårväg i Lund skulle vara bättre för miljön än en bred omställning till el-bussar i hela Sverige?

Hur Miljöpartiet och Karin Svensson Smith kan försvara ett sådant handlande övergår mitt förstånd och bevisar inget annat än att både hon och Miljöpartiet är de största miljöbovarna och det största hotet mot en omställning till eldriven och därmed hållbar stadstrafik/kollektivtrafik.

Ännu märkligare är Miljöpartiets och denne järnvägstalibans resonemang rörande energiskatt på den el som används av kollektiva transportmedel i form av el-bussar.

Alla spårbundna eldrivna kollektiva transportmedel är befriade från energiskatt – Således är persontrafik som sker med av el drivna tåg, tunnelbanetåg och spårvagnar befriade från energiskatt och därtill trådbussar som drivs av el som kommer från luftledningar trots att de körs på gummihjul och inte på spår.

Varför denna typ av kollektiv persontrafik ska vara befriad från energiskatt samtidigt som el-bussar och de som kör med dessa ska betala energiskatt är något jag vill få mig förklarat av endera Karin Svensson Smith eller av vår miljöminister Karolina Skoog som bägge är Miljöpartister.

Som ett vagt försök att försvara sig har man tidigare hänvisat till ett EU-direktiv från 2003 vilket är ett direktiv som tillkom före den tid när det fanns el-bussar att tillgå i större omfattning annat än som trådbussar.

Det argumentet får definitivt anses som överspelat då Frankrike och den franska regeringen fattat ett helt annat och enligt mig med flera riktigt beslut i frågan.

I Frankrike har regeringen beslutat att el-bussar precis som alla annan busstrafik ska befrias från el-skatt och energiskatt och den befrielsen är det som nu driver på en snabb övergång och omställning från fossildrivna bussar till el-bussar.

Jag har inget emot järnvägsivrare i sig då jag självfallet ställer mig bakom att vi ska bygga ny järnväg i vårt land där så är lämpligt och efter det att vi säkerställt att den befintliga järnvägsinfrastrukturen är renoverad, uppgraderad och fungerar som den ska.

Att en järnvägstaliban av principskäl och därför att man ogillar allt som inte är spårbundet ska få blockera en snabb och nödvändig omställning till el-driven kollektivtrafik i form av busstrafik är jag kraftig motståndare till.

Att ställa några få kilometer spårväg i Lund mot en snabb övergång till el-bussar i hela Sverige är ett miljöbrott enligt mitt sätt att se på saken.

Vore jag Stefan Löfven skulle jag köra över denna järnvägstaliban se till att regeringen snarast beslutar att energiskatten på el-bussar plockas bort med omedelbar verkan – Detta så att omställningen till elbussar kan ske så snabbt och så effektivt som möjligt.

Sverige borde vara ledande i Europa när det gäller att ställa om till förnyelsebara energikällor och i det arbetet är en omställning till el-bussar något som bör prioriteras – Att Frankrike ska vara bättre än Sverige på detta område borde få oss att skämmas.

Därför vill jag se att el-busspremien som nu finns för att kompensera för merkostnaderna vid inköp av el-bussar bibehålls så länge de bussar som byts ut byts innan det att deras ekonomiska livslängd uppnåtts – Därtill vill jag se att el-bussar blir befriade från energiskatt då det är i detta som man kan finna ekonomi för att ställa om till el-bussar.

Driftskostnaderna för ett fordon är helt avgörande när man ska bestämma vilken typ av fordon man ska använda sig av – Slopad energiskatt för el-bussar är det som saknas för att göra el-bussen till det bästa alternativet och den chansen till en snabb övergång till el-bussar måste vi bejaka om vi vill göra anspråk på att värna vår miljö.

Därför upprepar jag det jag sa ovan – Stefan frigör dig från tyckande och tänkande från järnvägstalibanerna i Miljöpartiet. En snabb övergång till el-driven kollektivtrafik är vägen framåt och det vi Socialdemokrater som varande ansvarstagande och värnande vår miljö måste göra till verklighet.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

 

24 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      MP är ett hot mot miljön på många områden det kan vi vara överens om.

  1. Alexander

    MP är totalt verklighetsfrämmande. Märkligt att Socialdemokraterna ser dem som regeringspartner. Säger en del om ditt parti….

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det säger inget alls om mitt parti utan endast att vi behövde en koalitionsregering för att leda Sverige och påbörja renoveringen av Sverige och rätta till de skador Alliansstyret ställt till med

      • Erik

        Anders, Anders, Anders; har du inte ännu lyssnat på Ekots lördagsintervju där din partisekreterarare blev satt på pottkanten och till råga på allt elände föll ner. Hon hade samma papegojsvar till reportern som du oftast har men föll på eget greppp när repotern gjort analysen av vad som hänt under perioden år 2000 framt till nu. I dag har man i det närmaste krismöte på ”Svea” 68 i Stockholm.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har inte lyssnat på intervjun och kommer att göra det när min tid medger så – Att den skulle vara någon kris har jag dock svårt att tro då inga media rapporterat om någon sådan så vitt jag sett – I vart fall inte fram till skrivande stund.

  2. Alexander

    Naturligtvis säger det något om ditt parti. De skador MP orsakat kommer att få långtgående konsekvenser, och det är ni som gett dem möjligheten.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det säger inget alls om vårt parti Alexander även om jag skulle ha valt en annan partner att regera tillsammans med vilket jag framfört ett flertal gånger.

    • Petter

      Nej Alexander det säger inget om S, inte så att jag sympatiserar på något sätt med S men här har Anders rätt. Har man tagit fan i båten får man ro han i land. Tror inte heller partier i alliansen vill ha vissa med men för att få makten väljer de mellan pest eller kolera 🙂

  3. Lars Flemström

    Anfall är bästa försvar?

    Busstalibanen Anders Forss har talat. Jag brukar – till skillnad mot Anders Forss – alltid kontrollera mina uppgifter innan jag påstår något. Detta är ett undantag, men jag vill dock minnas att EU – och alltså inte Mp – har blockerat skattesubventioner av alternativa drivmedel. Och det med all rätt om det även gäller batteridrivna elbussar, eftersom sådan busstrafik utgör en svår belastning på miljön. Vad gäller stadstrafik med buss, är kontakledningsdrift det mest miljövänliga alternativet.

    Vad gäller glestrafikerade linjer på landsbygden, så torde någon form av biobränslen vara att föredra. Mig veterligt har Mp protesterat mot EU:s beslut om skatt på sådana bränslen. Att politiker inte klarar av att driva sådana fabriker med tillräcklig kvalitet på bränslet, som krävs för bussdrift, motsäger inte att sådan produktion kan se i privat regi med gott resultat både vad avser kvalitet och lönsamhet. Även om politiker i upphandlingsdirektiven kräver att bussarna ska köras på ett visst slags bränsle, måste bussbolagen vara fria att själva bestämma från vilken tillverkare bränslet ska köpas.

    Jag har under ett tidigare inlägg detaljerat beskrivit hur hur kollektivtrafik, som når alla även i glesbygd, bör vara inrättad. Varje person, som själv vet något om ämnen och läser vad jag skrivit, torde se att jag har gedigna kunskaper om både organisation, teknik och finansiering av kollektivtrafik. Det hade varit bra om Anders Forss hade tagit denna ”undervisning” ad notam, i stället för att fara ut i rena fantasier, som förutsätter antingen att busschaufförer jobbar utan lön eller att vi drar in på annan skattefinansierad verksamhet.

    I sitt senaste svar till mig angående kollektivtrafiktaxor har Anders Forss skrivit:

    ”Om man ska åka över kommungränsen så blir det en annan taxa än för en resa inom kommunen – Så ser läget ut i största delen av Sverige vilket är helt naturligt.”

    Om inte Anders Forss ljuger, så ljuger Västerbottens länstrafik på sin hemsida. Det är samma taxa i landsbygdstrafiken i hela Västerbottens län. Och dessutom har det skett en taxerevision i Stockholms län för knappt två månader sedan, framdriven av exakt de politiska krafter, som jag skrivit. Att denna förändring skett, framgår tydligt av SL:s hemsida. Som Forss uppenbarligen inte har läst, innan han vräkt ur sig oförskämdheter mot mig.

    Jag trodde att jag hade kommit på samtalsfot med Forss, men däri hade jag tydligen fel. Med Anders Forss som lokalchauvinist för ”umeåintresset” riskerar vi att få en politik, som blir döden för glesbygdskommunerna i Västerbottens län. Allting kommer att bli mycket dyrare där.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att Frankrike tagit bort energiskatten för el-bussar visar att EU godkänner att man gör så.

      Att påstå att trådbussar utgör en mindre belastning på miljön än en eldriven buss som även den körs på el är befängt och helt fel.

      När jag talar om el-bussar så pratar jag främst om tätorterna i detta fall och inte om glesbygd där el-bussar inte kommer att bli verklighet inledningsvis.

      Jag har aldrig pratat om glesbygdstrafik och olika taxor där i Västerbotten utan om det faktum att Sävar och dess invånare trots att Umeå kommun räknar detta som en del av Umeå kommun och tillhörande staden i och med att man avvecklade stadsdelsnämnden anser att boende i Sävar ska betala högre taxa för sin busstrafik än de som t.ex bor längst ut i Röbäck eller på Umeådalen som även de är delar av Umeå kommun.

      Vad gäller periodbiljetten i Stockholm som går att resa på hela vägen från Märsta till Södertälje så ser jag inga olika taxor för den utan priset för ett periodkort anges som ett enhetligt pris satt till 830 kronor för en vuxen.

      830 kronor är förövrigt mycket billigt jämfört med Västerbotten där motsvarande periodkort för hela länet kostar 1,520 kronor för en 30 dagars period.

  4. Leif Stenberg

    Om Karin Svensson Smith. Det finns en opposition inom Miljöpartiet mot hennes vurm för höghastighetståg. På Miljöpartiets kongress 2015 antogs en motion på Miljöpartiets kongress om att i första hand prioritera ökat underhåll av järnvägar under denna mandatperiod. I praktiken har detta bara genomförts till en mindre del på grunda av att andra partier har bromsat.

    För att bygga höghastighetsbanor så krävs det en höjning av anslagen till järnvägar med minst 18-20 miljarder/år. Om ett bygge av höghastighetsbanor skulle starta utan en finansiering som inte inkräktar på nödvändigt underhåll och viktiga trimningsåtgärder i det befintliga järnvägsnätet. blir det en långsamt växande katastrof för resten av järnvägstrafiken i 2/3 delar av landet som går tvärsemot Miljöpartiets löfte om att överföra mer godstrafik till järnväg.

    • Lars Flemström

      Leif Stenberg har rätt. Det betyder inte att Karin Svensson-Smith alltid har fel. Vad gäller möjligheten att bygga höghastighetsbanor billigt har hon fel. Det betyder inte att höghastighetsbanor alltid är fel. Men om de börjar byggas utan säkerställd finansiering, blir konsekvenserna exakt de, som Leif har skrivit.

      Dessutom kommer de höghastighetsbanor, som nu föreslås, inte att löna sig. De kommer att vara föråldrade redan när de är färdigbyggda. De kommer att vara byggda för de resemarknader och resmönster, som järnvägen hade under 1980-talet, och inte för de framtida resemarknaderna, när järnvägen kommer att klara konkurrensen med flyget på så långa avstånd som Stockholm – Köpenhamn och ända ner till Hamburg, som torde vara gränsen för tåget räckvidd i framtiden, vad gäller effektiv konkurrens med flyget.

      Att kalla de föreslagna nya järnvägarna för ”höghastighetsbanor” är därför falsk marknadsföring. Eftersom de dessutom föreslås byggas parallellt med befintliga stambanor, kommer minst 2 /3-delar av landet att missgynnas precis som Leif skriver, bl.a. hela sydöstra Sverige. Man kommer alltså att tappa merparten av de möjliga framtida resemarknaderna för tåg. Det vore ju dessutom bortkastade pengar att bygga en ny järnväg parallellt med de bästa sträckorna av Södra stambanan, där tågen redan idag klarar medelhastigheter på 190 km/h mellan start och stopp i Alvesta och Nässjö.

      Med samma medelfart på en ny järnväg mellan Sundsvall och Härnösand skulle tågresan bli 30 minuter kortare än idag, och tåget skulle bli snabbare än bussen, vilket inte är fallet idag.

  5. Lars Flemström

    Sävar är inte en del av Umeå tätort och därför ska det inte vara tätortstaxa dit. Dessutom bluffar du att veta mer än du vet. När tekniken utvecklas kommer det sannolikt att bli differentierade avgifter även för resor inom en tätort.

    Det finns verkligen ingen anledning att skattebefria fordon, som förbrukar dubbelt så mycket energi som andra fordon med samma last- (eller passagerar-) kapacitet. Därför är det jag skriver inte alls befängt.

    Du har i och för sig rätt i att ett periodkort för hela Västerbottens län kostar nästan dubbelt så mycket som periodkortet för Stockholms län, men att kalla det för ”motsvarande kort” är direkt missvisande, eftersom ett ”motsvarande” kort för ett lika stort område runt Stockholm kostar mer än dubbelt så mycket som länskortet i Västerbottens län.

    Att det är ”mycket billigt” i Stockholms län, kan jag hålla med om, om det inte gäller mycket korta avstånd, men just detta är ett yttring av en ytterst ansvarslös ekonomisk politik i Stockholms län, vilken håller på att göra kollektivtrafiken till en skadskjuten gökunge, med nedlagd busstrafik i de perifera delarna av länet – och ökat tryck på de privata vårdalternativen, när de offentliga inte fungerar. Och naturligtvis en inhuman kostnadsjakt, som drabbar i synnerhet bussförarna. Alltså har man gjort kollektivtrafiken till en lekstuga för kommunistisk planhushållning, där finansieringen inte räcker till i förhållande till efterfrågan.

    Jag är inte intresserad av någon tävling med dig om vem som vet mest biljettaxering i kollektivtrafik, eftersom jag har gjort detta yrkesmässigt och har bott i Sverige hela mitt liv, och sett de förändringar som skett. Därför vet jag också vad jag ska söka på nätet, för att få fram aktuella uppgifter. Det är märkligt att du har fel, varje gång man kan kontrollera det du skriver, oavsett om du käftar mot mig, Jonny eller Alexander. En diskussion med Karin Svensson-Smith, mp, verkar du ju inte heller klara av.

    Att Frankrike har tagit bort skatten på elbussar, ska jag tro på först sedan du givit en källa till påståendet och även källa till en redovisning av hela systemet med skatter och subventioner av kollektivtrafiken i Frankrike.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Sävar är politiskt en del av Umeå tätort såsom organisationen nu ser ut i Umeå Kommun och så länge det är så ska de boende i Sävar ha samma kollektivtrafiktaxa som de som bor i stan då detta är en rättvisefråga.

      Sedan kommer jag i allt jag gör att jobba emot differentierade taxor inom kollektivtrafiken då enhetstaxa och attraktiva taxor är bästa sättet att få människor att resa kollektivt.

      Det finns inga belägg för att en el-buss konsumerar mer energi än en trådbuss då bägge är samma typ av fordon med skillnad för att den ena har ett batteripaket.

      Vad gäller Frankrike så är det bara att kolla om det finns energiskatt för el-bussar där vilket det inte gör.

      Får jag bestämma så ska vi göra en snabb övergång vilket oerhört många är överens med mig är bra för vår miljö.

      Får jag bestämma så kommer vi dessutom att ha kraftigare subventioner för kollektivt resande i större omfattning än idag samtidigt som vi gör det dyrare att resa med egen bil – I vart fall så länge bilen körs på fossila drivmedel.

  6. Lars Flemström

    För Anders Forss har gratisresor för dem, som har tillgång till bra kollektivtrafik med hög turtäthet, tydligen högre prioritet än kollektivtrafik för glesbygdsbor alla dagar i veckan och även kvällstid till en kostnad motsvarande bensinpriset för en lika lång resa.

    Enligt Västerbottens länstrafik gäller lägsta avgift för avstånd upp till 7 km, vilket torde motsvara längsta avstånd från de mer perifera delarna av Umeå tätort till centrum. Det finns för närvarande inga bra tekniska system för differentierade priser inom samma tätort. Men det kommer säkert på grund av den mycket kraftiga tätortstillväxten, då flera tätorter i olika kommuner håller på att växa i ihop. Driftkostnaderna blir ju inte lägre för att körsträckorna för en stadsbuss blir längre.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har aldrig ställt dessa 2 grupper mot varandra Lars – Jag ämnar tillhandahålla bra kollektivtrafik för bägge grupperna om jag får vara med och bestämma,

      Det är dyrare från Sävar och t.ex Hörenfors till Umeå än inom Umeå tätort trots att dessa tillhör samma kommun och samma kommunala förvaltning – Så ser sanningen ut och et är inte rättvist. Avståndet är förövrigt betydligt större än 7 kilometer från dessa delar av kommunen.

      • Lars Flemström

        Jaja, om Anders Forss får bestämma finns pengar till allting,. Trots att det i nuläget inte ens finns en prislapp vad det skulle kosta att ge alla tillgång till kollektivtrafik, oavsett var de bor. Varför inte börja med det ena, och ta det andra sedan, om det blir pengar över?

        Vilka stadsdelar inom Umeå tätort ligger längre från Umeå centrum än Sävar? Ser inte ut att finnas på kartan. Naturligtvis har jag inga invändningar mot en eventeull förlängning från 7 till 10 eller 12 km av längsta avstånd, som man kan åka till lägsta biljettpris. Men det ska i så fall gälla inom hela Västerbottens län och inte bara i Umeå kommun.

        Och det ska ske utan någon höjning av andra biljettpriser, eller genom minskning av trafikutbudet. Det ska alltså vara fullt finansierat. Och det kommer att kosta skattebetalarna en hel del, kan jag lova. Men varför inte börja i den änden, om du vill sänka biljettpriser i kollektivtrafiken?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Avståndet från Sävar till Vasaplan är i stort sett densamma som avståndet från Umeådalens utkant till Vasaplan Lars – I vart fall om du mäter i restid.

          I ett solidariskt samhälle så finansierar vi välfärden kollektivt vilket innebär att vi använder beskattning som verktyg för att bedriva nödvändig fördelningspolitik.

          • Lars Flemström

            Det här var ett riktigt dåligt svar ”I vart fall om du mäter i restid”. Med samma dåliga logik ska det vara lokaltaxa på flyget, 30 kr för en enkelresa Umeå – Stockholm. Det tar ungefär lika lång tid, som en resa inom SL-området.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Flyg och buss alternativt tåg är två helt skilda saker – Det jag säger är att alla i kommunen ska betala samma taxa oavsett vart i kommunen de bor så länge som skattesatsen är densamma oavsett vart i kommunen man bor – Saknas det sambandet försvagas förståelsen för varför vi ska betala skatt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.