Tillsättandet av en integrationsminister brådskar.
Låt mig börja med att säga att jag tycker att det är självklart att Sverige ska stå upp för FN:s konventioner om asylrätt och att Sverige i allt Sverige gör ska stå upp för principen om alla människors lika värde.
Låt mig även säga att min grundinställning är att planeten jorden inte tillhör någon specifik grupp utan att det snarare är så att jorden tillhör alla som lever på densamma enligt principen om alla människors lika värde.
I den bästa av världar borde vi som människor alltid sätta allas välgång före den egna välgången vilket i förlängningen innebär att alla människor fritt skulle kunna bestämma vart på jorden de vill bosätta sig.
Tyvärr ser inte verkligheten ut som i drömmen och därför måste vi förhålla oss till verkligheten och helst driva den i en riktning som innebär att verkligheten närmar sig drömscenariot så mycket som möjligt.
Det är därför att verkligheten avviker från drömmen som vi som människor måste anpassa oss till verkligheten och se till att ha system som kan handha verkligheten.
Just därför måste vi alltid värna om att vi har en politik på området som fungerar så att vi kan ge alla som invandrar eller på andra sätt kommer till vårt land för att arbeta ett värdigt mottagande och en god möjlighet att faktiskt integrera sig och bli en del av det svenska samhällsbygget.
På samma sätt är det viktigt att Sverige driver på så att hela EU får en samordnad migrationspolitik då en sådan enligt mitt sätt att se på saken är ett måste i en union som har fri rörlighet.
Med detta sagt som inledning till detta inlägg anser jag rakt av att det var fel av Stefan Löfven att bilda en regering som inte har en speciell migrations- och integrationsminister och ett eget departement som arbetar enbart med migrations- och integrationsfrågor.
Integration och att integrerar de som invandrat till Sverige är mycket viktigt – Alldeles speciellt så efter förra höstens stora anstormning av asylsökande som sökte sig till Sverige.
Integrationsfrågan begränsar sig inte enbart till de som kom förra hösten. Integrationsfrågan är mycket större än så och berör på ett eller annat sätt alla som anses leva i utanförskap – både invandrade och svenskfödda.
Därför behövs en integrationsminister och ett departement vars huvudsakliga uppgift är att integrera alla oavsett ursprung i det svenska samhällsbygget.
Den som tillsätts som integrationsminister och dennes departement bör även få ansvaret för att forma morgondagens migrationspolitik och se till att den blir både ansvarsfull, framgångsrik och integrerad med resten av EU.
Integrationens huvuduppgift är att sätta alla i arbete och därmed bryta segregationen.
Kort sagt är det en gåta att Stefan valde att avstå från att tillsätta en integrationsminister när vi vet att en fungerande integrationspolitik varit frånvarande allt sedan 1980-talet och den stora arbetskraftsinvandringen där före.
En fungerande integrations- och migrationspolitik bygger på många olika saker. Initialt är det viktigaste är att nedanstående får en lösning för att klara av det första steget som handlar om att skapa en EU gemensam migrationspolitik för de som räknas som asylsökande enligt FN:s konventioner:
- Att EU gör en överenskommelse med Spanien om att Enklaverna Melilla och Ceuta belägna i Marocko som redan är europeiskt territorium används som mottagningsenhet för alla flyktingar som vill koma till Europa alternativt att en överenskommelse sluts med Turkiet om att använda Turkiet som mottagningsenhet för alla som vill söka asyl i Europa.
- Att dessa två enklaver eller Turkiet blir enda accesspunkten för asylsökande till Europa.
- Att EU länderna tillsammans bekostar väl fungerande infrastruktur där denna enhet förläggs gällande drift, boende och andra faciliteter.
- Att alla som kommer till länder i Europa utan att passera denna accesspunkt till Europa skickas till mottagningsenheten för bedömning med omedelbar verkan.
- Att de alla EU länder tillsammans solidariskt finansierar alla kostnader som uppstår i mottagningsenheten.
- Att EU skickar ett expertteam av bestående av tillräckligt många handläggare till mottagningsenheterna för att snabbt och effektivt – Inom max 3 månader avgöra och bedöma om skydds och asylskälen hos de sökande är tillräckliga för asyl enligt EU:s och FN:s nuvarande regelverk.
- Att de som beviljas asyl efter beviljad asylansökan fördelas SOLIDARISKT mellan EU:s medlemsländer med omedelbar verkan och med omedelbar transport till det land i vilket de ska tas emot.
- Att de som får sin asylansökan avslagen på grund av ogiltiga asylskäl med omedelbar verkan skickas tillbaka till sina hemländer.
När väl detta arbete är gjort är integrationsministern och integrationsministeriets främsta uppgift att tillse att följande blir verklighet för att ge de som kommer till Sverige bästa möjliga väg in i det svenska samhällsbygget:
- Att en omedelbar evaluering av de kommandes utbildning och arbetslivserfarenhet sker så att de kan sättas i för dem rätt utbildningsinsats vilken ALLTID ska sträva mot jobb och egen försörjning.
- Att en omedelbar psykologisk evaluering sker av den som kommer för att identifiera eventuella trauman och behandla dessa.
- Att offentlig sektor driver alla flykting och asylmottagningar/boenden utan inblandning av privata entreprenörer i största möjliga utsträckning.
- Att de som beviljats asyl i Sverige fördelas mellan alla Sveriges kommuner i samma procentuella andel som de utgör av Sveriges totala befolkning. Detta ska ske utan möjlighet att lägga in kommunalt veto och utan att den som erhållit kommunplacering ges rätten att flytta före den dag egen försörjning kan påvisas.
- Att krav ställas på den som kommer som flykting att acceptera den utbildningsplan och de övriga integrationsåtgärder som anvisas, samt kravet på att de senast inom 36 månader ska ha lärt sig svenska språket upp till en nivå som medför att de blir anställningsbara och kan klara sig själva i det svenska samhället.
- Att uppfyllelsen av ovanstående krav verifieras genom en examination – Muntlig och skriftlig och att man vid ett misslyckande har ytterligare 6 månader på sig att klara examen och uppfylla kravet. Detta om inte specifika skäl för undantag från denna regel kan uppvisas.
- Att information ges om att ett misslyckas med att uppfylla kravet på att lära sig svenska språket innebär att asylärendet omprövas och att en bedömning görs för att se om de kan skickas tillbaka till sitt hemland utan risk för liv och lem.
- Att alla flyktingar/asylsökande under 20-års ålder sätts i skola från dag 1 i Sverige.
- Att flyktingar/asylsökande över 20-års ålder tillställs möjlighet till arbete och arbetsträning ute i det reguljära arbetslivet parallellt med studier i svenska språket redan från dag 1 i Sverige och att de kostnader som uppstår för detta täcks av staten.
- Att arbetsgivarna hos vilka de asylsökande praktiserar efter fullgjord utbildning ska erbjudas att anställa den asylsökande med ett lönebidrag som stegvis trappas ner på samma sätt som för de lönebidrag som redan finns på dagens arbetsmarknad.
- Slutligen att möjligheten till anhöriginvandring är blockerad fram tills dess egen försörjning kan påvisas.
Det är mot denna bakgrund och mot dessa behov jag ställer beslutet att inte tillsätta en migrations- och integrationsminister. Därför uppmanar jag Regeringen och Stefan Löfven att tänka om och tillsätta denna minister snarast.
Integration i det svenska samhällsbygget är således den springande punkten och för framgång på det området finns bara en väg – En integrationsminister med ett eget departement.
Huruvida de förslag jag lämnat ovan är möjliga och praktiskt genomförbara ska jag låta vara osagt då de är blott och allena är just förslag – Förslag som syftar till att skapa en framgångsrik och lyckad integration i det svenska samhällsbygget för allas bästa.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna