Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Polisen behöver mer resurser!

Detta inlägg är en uppföljning på det inlägg jag skrev för några dagar sedan och där jag påstod att Polisens stora omorganisation gått fel och skapat en sämre fungerande organisation.

Sedan dess har jag fördjupat mig i ämnet och bland mycket annat så har det framkommit att Polisen i Dalarna inte kan åka på drygt 8% av de utryckningar de borde på grund av personalbrist eller brist på fordon och andra resurser. Detta är allvarligt och måste rättas till om vi ska få ordning på torpet.

Antalet feldirigeringar av poliser som en följd av färre ledningscentraler är större än vad som blivit känt därför att många poliser är lojala och låter bli att säga hur det verkligen ligger till. Dessutom pekar alla tecken på att antalet poliser faktiskt blivit färre trots att cheferna inom polisen påstår motsatsen. Som jag förstått saken använder man sig av innovativa räknesätt för att påvisa något som inte är sant.

Dagens läge är allvarligt och Polisen måste fungera oklanderligt för att undvika att brottslingar kommer undan och för att undvika att medborgarna tar lagen i egna händer.

Som en första åtgärd vill jag därför att vi återgår till den gamla ordningen vad gäller polisens ledningscentraler. Detta parallellt med en snabbutredning som slår fast huruvida den nya organisationen kommer att fungera eller ej.

Därutöver bör vi skyndsamt tillföra mer pengar till polisväsendet så att vi snabbast möjligt kan locka tillbaka avhoppade poliser samtidigt som vi utbildar nya.

I en demokratisk rättsstat är det viktigt med ett fungerande polisväsende – Något som vi politiker måste förstå och låta polisen kosta vad den kostar beroende på mängden brott och mängden utredningsåtgärder och den övervakning som behövs för att vid varje fall värna och garantera rättssamhället.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

8 kommentarer

  1. Gerd

    de behöver framförallt en ny chef…… och högre lön. Varför slutar så många poliser som nyligen gått utbildningen?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När jag säger att polisen måste få mer resurser så avser tillskottet även höjda löner. Huruvida chefen bör bytas ut får utredningen visa men jag är rätt övertygad om att det blir nödvändigt för att återuppbygga förtroendet för polisen.

  2. Jonas E

    Man kan ju undra varför man tog bort så många civilanställda inom polisen ? – det gjorde ju bara att man måste använda fler poliser till pappersarbete, och per automatik blir det resursbrist – låter som dumsnålhet tycker jag.

    Samma dumma tänk som när man minskade antalet läkarsekreterare – läkarna fick då göra mer pappersjobb själva, och fick mindre tid till patienterna !!.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Precis och det är konsekvenserna av detta och hur polisens nya ledning fungerar jag vill snabbutreda så att vi kan börja handla innan året är slut.

  3. Lars Flemström

    Frågan om de civilanställda beror på de har specialkunskaper, som poliser saknar, eller om deras jobb kan göras lika bra av poliser. Jag antar att behovet av poliser i yttre tjänst är som störst, när andra är lediga, och inte på kontorstid måndag – fredag. Och även poliser måste ju vara lediga, emellanåt, när andra är lediga. Ska då polisen dimensioneras efter hur många poliser som behövs i yttre tjänst i medeltal, eller efter när behovet är som störst? Om svaret är det senare alternativet, uppstår frågan vad alla poliser ska göra under övrig tid.

    Jag vill då ge tre förslag:

    1) Att polisens administrativa och andra inre arbetsuppgifter i största möjliga utsträckning sköts av poliser, som har yttre tjänst när så behöv.

    2) Att det inrättas en deltidspolis med schemalagd tjänstgöring som polis var annat eller var 3;e veckoslut. Alltså inte bara vid akuta händelser. Under övrig tid (c:a 75 %) jobbar deltidspoliserna i andra yrken, exempelvis som ämneslärare.

    3) Att poliser, med erforderliga juridiska kunskaper, lånas ut till andra myndigheter vid brist på handläggare hos dem. Poliser har ju som regel mycket goda juridiska grundkunskaper och bör därför kunna snabbutbildas inom andra juridiska områden. Just nu, och uppskattningsvis under flera månader framöver, råder stor brist på handläggare inom Migrationsverket.

    Runt hälften av de asylsökande uppskattas sakna asylskäl. Deras vistelse i Sverige i väntan på att deras ansökningar ska behandlas, kostar mycket pengar och kräver stora resurser. – även polisiära insatser. De långa väntetiderna medför ju också, att de som kommer att få asyl, bor kvar onödigt länge på flyktingförläggningarna. Vilket förmodligen kräver större polisiära insatser jämfört med kommunplacering efter beslut.

    Sektoriseringen av det svenska samhället och den bristande flexibiliteten (förmågan att utföra olika arbetsuppgifter) hos den svenska arbetskraften, håller på att förlama Sverige som land. Det handlar här inte bara om brist på utbildning, utan även om ren skråmentalitet.

    Vad så gäller brottsbekämpningen, så hindras den av bristande kapacitet hos domstolarna, som är en veritabel propp i rättssystemet. Poliser känner nog en viss uppgivenhet, när de ser att kända brottslingar aldrig blir dömda.

    Varför skulle inte poliser, efter viss utbildning i civilrätt, kunna tjänstgöra som domare i civilmål och avlasta de ordinarie domarna, så att de kan ägna mer tid åt brottmålen?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det finns många sätt att lösa problemen och vad gäller administrationen så ser jag hellre att civilanställda administratörer sköter denna så att vi kan använda poliserna in yttre tjänst och till det som är polisutredningar och brottsbekämpning.

      Att ha en deltidskår kan vara värt att utreda och tänka över, samma sak gäller administratörerna som skulle kunna tjänstgöra på olika ställen.

      • Lars Flemström

        En markant ökning av antal poliser skedde under åren 2004 – 2011. Ökningen började alltså medan vi fortfarande hade en socialdemokratisk regering, och fortsatte sedan hela den första borgerliga mandatperioden. Vems förtjänst var detta, om man tänker på tidsutdräkten mellan beslut och resultat. Och därtill att det tar nästan tre år från intagning till polishögskolan till färdig polis?

        Samma fördröjning torde råda från beslut till resultat i motsatt riktning. Efter 2011 har ökningen av antal poliser i stort sett upphört, medan däremot antal civilanställda har ökat under t.o.m 2014. För 2015 och 2016 saknar jag statistik, men antalet torde ha minskat genom uppsägningar. Mitt förslag att använda fler poliser till administrativa uppgifter under kontorstid, när behovet av poliser i yttre tjänst torde vara mindre än under veckosluten, var en reaktion mot en tidigare kommentar, som klagat på att antal civilanställda minskat. Detta stämmer alltså inte.

        Jag utgick dessutom från att poliskårens numerär bör dimensioneras efter när behovet av poliser i yttre tjänst är som störst, och alltså inte efter något genomsnitt per vecka. Vi måste också tillgodose behovet av ledighet för poliser, när andra människor är lediga. Det är inte bra om poliser lever i en isolerad värld, där de bara träffar andra poliser och brottslingar.

        Under 1970-talet trodde vi att får vi för många poliser får vi en ”polisstat”. Men det är kanske tvärtom?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Håller helt med om att polisen måste dimensioneras efter behoven. Därutöver vidhåller jag att det är viktigt att frångå systemet med generalister inom polisen till förmån för ett system med mer specialinriktade grupper såsom trafikpolisen och de tunggrupper som tidigare koncentrerade allt sitt polisarbete på just den tunga trafiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.