Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Naturskyddsföreningen med flera vill stoppa förbifart Stockholm.

Naturskyddsföreningen i Stockholm län, Jordens vänner med flera organisationer vill att regeringen ska stoppa bygget av förbifart Stockholm och istället satsa pengarna på att bygga ut kollektivtrafiken och cykellederna i Stockholmstrakten – En oerhört underlig och bakåtsträvande inställning.

Förvisso så håller jag med om att den fossildrivna fordonstrafiken måste minska snarare än öka om Sverige ska leva upp till Parisöverenskommelsens utsläppsgränser men att slopa förbifart Stockholm gör snarare problemen värre än löser dem.

Dessutom bygger deras utspel på att även framtidens biltrafik ska drivas av fossila drivmedel och att utsläppen därför kommer att öka vilket är densamma som att tro att våra politiker inte har dådkraft nog att fatta beslut som gör en övergång till fossil- och utsläppsfria fordon nödvändig.

Förbifart Stockholm ska byggas för att lösa trafikproblemen i ett område som växer i folkmängd. Ska vi få bukt med utsläppen är det inte färre vägar som är lösningen utan en snabbare övergång till fossilfria och utsläppsfria drivmedel.

Som jag ser det blir Förbifart Stockholm snarare ett lyft för miljön – Alldeles speciellt så om den kompletteras med det förslag om Stockholmsbågen som Scania, KTH och Skanska lämnat om speciellt dedikerade körfält för bussar och busståg (bussar som kör i kolonn).

Innan vi kritiserar byggandet av Förbifart Stockholm måste vi förstå varför förbifarten byggs och vilka trafikproblem man hoppas lösa med densamma.

I min värld är det så att en massa trafik som ska till destinationer utanför Stockholm idag tvingas åka genom stan i stället för att åka utanför. Denna trafik bidrar i dagsläget till en massa luftföroreningar helt i onödan. Bland annat därför att det är trångt på vägarna runt Stockholm och att trafikrytmen är ryckig med många stopp. Den dåliga trafikrytmen skapar onödiga utsläpp som ett byggande av Förbifart Stockholm radikalt kommer att minska.

Min inställning i frågan är därför att bygga bort så mycket som möjligt av den trafik som inte behöver åka genom stan så att vi därefter kan bygga ut kollektivtrafiken och använda politiska beslut för att stoppa pendlandet inom Stockholms län med bil. Det vinner både miljön och Stockholmarna på.

Naturskyddsföreningen med fleras tro på att biltrafiken minskar för att vi försvårar dess framfart genom att bygga färre vägar är nog lika utopiskt som att tro på Tomten finns trots att man är vuxen. 

Friheten att köra bil är något som i undersökning efter undersökning visar sig ha stor betydelse för gemene man. Som politiker måste vi ta fasta på detta samtidigt som vi fattar politiska beslut som gör att biltrafikens utsläpp och miljöpåverkan minskar.

Dessutom visar samma undersökningar att bilen är en av de sista sakerna man offrar även om ekonomin blir sämre och bilåkandets kostnader ökar. Innan man offrar bilen så drar man först ner på allt annat som man kan dra ner på.

Vi ska självklart bygga vägar så att infrastrukturren hänger med befolkningsökningarna och den ständigt pågående urbaniseringen – Detta så att vägnätet även framledes kan svälja den oundvikliga ökningen av antalet bilar på våra vägar.

Därför är byggandet av Förbifart Stockholm både logisk och vettig ur ett miljö perspektiv! Alldeles speciellt så därför att även elbilar behöver vägar för att ta sig fram

Däremot ger jag Naturskyddsföreningen rätt på punkten att vi ska se till att bygga ut kollektivtrafiken och nätet av cykel och gångleder så mycket det går så att stockholmarna slipper använda sig av bilen för sin dagliga pendling till och från jobb och fritidsaktiviteter.

Men att likt Naturskyddsföreningen ställa dessa två trafikslag mot varandra är helt fel. Vi tvingar inte fler att åka kollektivt genom att försvåra framförandet av den egna bilen. Däremot kan vi få fler att åka kollektivt genom att prioritera kollektivtrafiken och dosera biltrafiken i våra städer.

En modern kollektivtrafik med BRT (Bus Rapid Transit) och en utbyggnad med miljövänliga bussar som går på EL och andra förnyelsebara energikällor utan utsläpp är den snabbaste och mest kostnadseffektiva lösningen. Även för dessa behövs vägar, förslagsvis med dedikerade filer för kollektivtrafiken som gör att den kommer fram på ett effektivt sätt.

För regional- och stadstrafik är bussen det klart bästa alternativet, och kan med en effektiv BRT utbyggnad snarast liknas med en trafik som är spårväg på gummihjul. 

Bygger vi med förslaget om Stockholmsbågen och integrerar detta fullt ut med Förbifart Stockholm får Stockholmarna en effektivare och bättre kollektivtrafik.

Därutöver ska vi med hjälp av politiska styrmedel se till att så mycket som möjligt av det som idag transporteras på lastbilsflak snarast flyttas över på järnväg. Järnvägens fördelar ligger inte i att ombesörja persontransporter utan i att på ett effektivt sätt transportera stora mängder gods.

Ju förr förbifart Stockholm färdigställs ju snabbare kan vi arbeta på lösningar som minskar utsläppen i Stockholms län.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.