Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Antalet dödliga lastbilsolyckor ökar.

Antalet dödliga olyckor där tunga lastbilar är inblandade har ökat enligt färsk statistik som Transportstyrelsen publicerar idag.

Jag har i en rad inlägg spått just en sådan utveckling – Senast i inlägget där jag säger att vi måste snabbutreda effekterna av Polisens stora omorganisation för att säkerställa att polismakten fungerar minst lika bra och helst bättre än tidigare.

Utan att ha vetenskapliga belägg för att min teori är rätt till 100% vill jag lägga skulden till att fler tunga lastbilar är inblandade på att Polisens speciella tunggrupper som tidigare kollade den tunga trafiken försvunnit samtidigt som Polisens trafikgrupper som kollar nykterhet och hastighet gjort densamma.

Detta samtidigt som den utländska och många gånger olagliga cabotagetrafiken ökat astronomiskt på senare år.

Undertecknad som tillbringar mycket tid på våra vägar har inte kunnat undgå att observera att detta lett till att näst intill alla lastbilar framförs i högre hastigheter än någonsin tidigare. 90 km/h är normen i trafiken för lastbilarna trots att lagstadgad hastighet är 80 km/h. Tittar vi på de utländska lastbilarna så rullar de många gånger fortare än 90 km/h och allt som oftast ser man dem göra mer eller mindre vansinniga omkörningar av både bilar och lastbilar.

Jag har även studerat de utländska lastbilar jag sett stillastående när jag haft tillfälle och den omedelbara observationen är att de har betydligt sämre däck än svenska diton vilket får mig att tro att samma sak gäller resten av säkerhetsutrustningen på utländska långtradare.

En av mina mycket goda vänner sköter städningen och skötseln av ett antal stora rastplatser längst E4:an där många långtradare – Främst utländska stannar för att sova. Det han berättar skrämmer mig! Hans vittnesmål om antalet sprit-, vin- och ölbuteljer och burkar han samlar ihop varje gång han städar ger vid handen att många högst sannolikt kör iväg mer eller mindre berusade när rasten är slut.

Därutöver finns det hur många bevis som helst på att lastbilschaufförer fuskar med kör & vilotiderna och kör betydligt fler timmar än lagen medger.

Lägger man ihop allt detta är det föga förvånande att antalet dödliga lastbilsolyckor ökar!

Ska vi vända trenden finns bara en väg att gå – Återinför trafikpoliserna och återinför Polisens tunggrupper. Dessa grenar av Polisen bör dessutom få mer resurser än tidigare och åläggas att göra fler kontroller än någonsin tidigare av den tunga trafiken.

Ska trenden vändas måste övervakningen och kontrollerna av den tunga trafiken intensifieras – Om inte kommer trenden med dödliga lastbilsolyckor att fortsätta stiga.

Det är därför vi som ägnar oss åt politik bör reagera och reagera fort på Transportstyrelsens statistik och fatta politiska beslut som snabbt återställer Polisens funktion i trafikövervakningen och kontrollen av den tunga trafiken.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.