Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Utsläppsbaserad skatt för lastbilar.

Utan att vara klar med utvärderingen om huruvida det är en bra eller dålig idé att införa en utsläppsbaserad skatt för lastbilar eller inte vill jag i vart fall framföra idén som kom till mig som en blixt från klar himmel under gårdagen.

Idén bygger på att den tunga trafiken ska betala för de utsläpp de förorsakar och då speciellt för de ”överutsläpp” de skapar genom att köra fortare än lagen föreskriver.

En lastbil får i normalfallet framföras i 80 km/h men trots det kör merparten av alla lastbilar 90 km/h vilket jag har fog för att påstå då jag kör buss längst E4:an näst intill varje dag. Högre fart än den förskrivna innebär högre bränsleförbrukning och därmed ökade utsläpp för vilka åkeriföretagen borde betala fullt ut.

När vi införde eco-driving i det bussföretag jag både jobbar åt och är handledare och coach för i avseendet eco-driving sänkte vi hastigheten från tillåtna 100 km/h till 90 km/h vilket sänkte bränsleförbrukningen med ca 15% – Något som i sin tur sänker utsläppen och den miljöpåverkan vi bidrar till.

En buss väger mellan 16 och 25 ton medan en fullastad lastbil väger drygt 60 ton vilket innebär att en sänkning av bränsleförbrukningen på 15% för lastbilstrafiken ger en större besparing i förbrukning än för en buss och således en större miljövinst.

Min tanke är därför att införa en extra miljöskatt för alla lastbilar som framförs i hastigheter som överstiger lagstadgade 80 km/h.

Mitt förslag innebär även att vi ska avstå från att införa den föreslagna kilometerskatten och istället koncentrera oss på att beskatta de som kör för fort och därmed bidrar till både högre utsläpp och större vägslitage.

Ett införande av en sådan miljöskatt är dessutom enkel att genomföra i och med att alla tunga fordom som framförs i yrkesmässig trafik omfattas av lagstiftning om färdskrivare som registrerar hastighet och körsträcka med flera parametrar.

Allt vi behöver göra är att automatisera hastighetsöverträdelser över 80 km/h så att dessa per automatik registreras hos berörd myndighet och då per åkeri. Sett till antalet tillryggalagda kilometer över lagstadgad hastighet ska vi sedan skicka denna extra skattedebitering till åkeriet i fråga med en skattesats som innebär att alla vinster ett åkeri gör på att hålla högre hastighet än den lagstadgade äts upp med råge.

Min förhoppning med en sådan reform är inte att öka statens skatteintäkter utan snarare att få lastbilarna att hålla lagstadgad hastighet och därmed bidra till en bättre miljö och mindre vägslitage.

Min tro är att en sådan reform gynnar alla – Inte minst vår miljö.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.