Det folkliga vredet mot de strejkande SAS piloterna växer.
I gårdagens blogginlägg dristade jag mig till att säga att Svensk Pilotförening och de strejkande SAS piloterna är en skam för fackföreningsrörelsen – En uppfattning som vinner allt större stöd då det folkliga vredet mot de strejkande SAS piloterna växer mycket fort.
Det ska självklart vara tillåtet att strejka och använda sig av andra stridsåtgärder som varande fackförening. Ska man strejka eller använda stridsåtgärder är det viktigt att man gör det med ett brett folkligt stöd bland övriga medborgare.
Detta är inte fallet med den nu pågående pilotstrejken i SAS – Snarare är det så att fler och fler börjar betrakta de strejkande piloterna som en samling GIRIGA människor utan verklighetsförankring och en sådan utveckling gynnar varesig de strejkande piloterna eller det företag de arbetar för.
En annan sak strejken har gjort är att öppna allmänhetens ögon för hur höga löner och hur förmånliga arbetsvillkor piloterna har redan innan strejken och det är detta som leder till att den folkliga vreden mot pilotstrejken ökar. Dessutom kommer det att leda till att färre människor än idag väljer SAS när de ska flyga i framtiden.
Därför tror jag att strejken är kontraproduktiv och i en förlängning kan leda till att SAS tvingas lägga ner sin verksamhet.
Det är oerhört svårt att försvara och rättfärdiga varför piloter ska ha kortare månatlig arbetstid än t.ex. busschaufförer och lokförare för att klara av att utföra sitt arbete på ett bra sätt. På samma sätt är det en oöverstiglig uppgift att få svenska folket att köpa att denna redan oerhört överbetalda yrkesgrupp ska ha högre procentuella löneökningar än övriga grupper på svensk arbetsmarknad.
Argumentet att de har stora studielån är inte heller relevant då samma sak gäller för många yrkesgrupper i samhället som måste studera länge för att få det jobb de vill ha.
Därför är mitt råd till de strejkande piloterna att ta sitt förnuft till fånga och rätta in sig i ledet genom att acceptera en löneökning som motsvarar det så kallade märket vilket innebär 2.2% i löneökning.
Därutöver bör ni ställa er själva frågan av om pilotyrket idag har samma status i samhället som det hade på den tiden när det bara fanns oerhört få statsägda flygbolag med noll konkurrens dem emellan? Min syn är att detta förändrats kraftigt och att pilotyrket idag bland övriga medborgare ses som ett jobb som alla andra.
Accepterar ni inte detta kommer ni att dra er själva och ert fackförbund ner i smutsen.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna