I höst inför Ö-vik det jag förespråkat för Umeå – Fri kollektivtrafik för barn & ungdomar upp till 19 år.
Jag har länge förespråkat och förordat att Umeå som ett viktigt led i byggandet av en hållbar stad ska införa gratis kollektivtrafik för barn & ungdomar – Ett gratisåkande som ska finnas kvar fram tills den dag man går ut gymnasiet. Min tanke var att Umeå skulle bli en föregångsstad på området – I vart fall i Norrland.
Nu blev det inte så utan Örnsköldsvik hann före och inför detta från och med starten av årets hösttermin. Att vi inte blev först spelar ingen roll så länge vi följer Ö-viks exempel och inför samma sak i Umeå.
I Ö-vik kommer ungdomskortet att omfatta all linjelagd busstrafik inom kommunen utom den som drivs på kommersiella grunder samt Norrtågs regionaltåg.
Som skäl för satsningen anger Leif Lindholm som är ordföranden för samhällsbyggnadsnämden följande: Satsningen görs för att skapa bättre rörlighet för ungdomarna inom kommunen samt för att uppmuntra barn och ungdomar och övriga familjemedlemmar att välja kollektiva transportmedel istället för den egna bilen.
Dessutom är satsningen en del av Ö-viks kommuns satsning på hållbar utveckling i kommunen.
Alla dessa skäl köper jag till fullo – Det är bara att lyfta på hatten och berömma Ö-viks politiker för ett klokt och framsynt politiskt beslut!
Därutöver har jag i tidigare inlägg anfört en rad skäl som talar för att ett införande av gratis kollektivtrafik för barn & ungdomar är en bra reform.
Bland dem att vanans makt är stor och att en inskolning i kollektivt resande i unga år istället för resor med egen bil kommer att leda till att de som är vana att åka kollektivt fortsätter att göra så även i vuxen ålder vilket är bra för miljön.
Dessutom kommer en sådan satsning att leda till ökat resande och mindre biltrafik då gratis kollektiva resor för barn & ungdomar ger en gynsammare kalkyl för kollektivt resande än för användning av den egna bilen för de barnfamiljer som ska besöka stan eller andra platser dit den kollektiva busstrafiken når.
Jag tror även att gratis kollektivtrafik för barn & ungdomar kommer att leda till att fler barn & ungdomar än i nuläget väljer kollektivtrafiken snarare än familjens bil när de ska åka på träningar och andra aktiviteter – Något som när förändringen sker minskar utsläppen och förbättrar vår miljö.
Förutom detta så blir införandet av gratis kollektivtrafik en besparing för skolan då kostnaden för skolbarnens bussresor hamnar på andra konton i kommunen i stället för på skolans konto.
Ökat resande i kollektivtrafiken leder dessutom till en högre grad av självfinansiering för kollektivtrafiken vilket i det långa perspektivet torde leda till att kollektivtrafiken kan finansieras sig själv med hjälp av biljettintäkter.
För oss som kommun blir införandet av gratis kollektivtrafik för barn & ungdomar sjävklart en kostnad – I vart fall initialt. Över tid tror jag dock att reformen kommer att leda till vinster för kommunen – Vinster i form av bättre miljö, mindre vägunderhåll, mindre byggande av infrastruktur i form av p-hus och parkeringsplatser och sist men inte minst vinsten av ett bättre och hållbarare Umeå.
Blir kollektivtrafiken dessutom självfinansierande så kommer det besparingar vi gör på de vuxnas ökade kollektiva resande mer än väl att kompensera för de kostnader som uppstår för att ge barn & ungdomar gratis resande.
Satsning på gratis kollektiv för barn & ungdomar blir således över tid en inkomst snarare än en utgift och är därför att betrakta som en investering – En investering som utöver lägre kostnader som grädde på moset ger oss ett bättre och hållbarare Umeå.
Den enda skillnad jag vill se mellan Umeå och Ö-vik när det gäller denna satsning är att gratisresorna även omfattar Norrtåg för resor ner till Hörnefors som numer är en integrerad del av Umeå kommun.
Med detta inlägg hoppas jag därför få medhåll av mina partikamrater i stadshuset – Kan Ö-vik kan Umeå!
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna