Monteringen på Volvo
Så kom då det besked som ingen av oss ville höra. Monteringen på Volvo Lastvagnar flyttar till Göteborg. Tragiskt för alla inblandade. Tragiskt för de som idag arbetar på Volvos montering, för de som är underleverantörer till Volvo och för de arbetandes familjer.
Jag vet inte mer än det som kan läsas i media och där förklarar Volvos koncernledning att beslutet hänger samman med Volvos överlevnad på sikt. Detta är något av ett standardargument när produktion läggs ned på ett ställe för att flytta till ett annat eller helt upphöra. Jag, kanske fler med mig, är intresserad av att få se vilken analys som ligger till grund för beslutet. Två befintliga fabriker, en i Göteborg och en i Umeå, har plats för monteringen. Mig veterligen är Umeåfabriken väldigt effektiv. Den effektiviteten ska alltså inte bara matchas utan vara än bättre i Göteborg om en flytt ska vara ekonomiskt motiverad. Är den det?
När Scania levererar axlar från Luleå på ett försvarbart ekonomiskt sätt är avståndet med andra ord inte ett argument för Volvo. Min snabba slutsats är att det har mer att göra med förhandlingar om vilken fabrik som ska drabbas av neddragning. Arbetsgivare och fack har nog en del att förklara som inte bara utåt bygger på standardargument 1 A, Volvos långsiktiga överlevnad.
Återigen, beklagar alla som drabbas av beslutet i Umeå och vår region. Det blir oerhört tufft att möta upp detta bortfall av sysselsättning.
Senaste kommentarerna