Pirate Bay och en annan vinkel på piratkopiering
Om man letar runt lite på nätet hittar man många intressanta åsikter.
Läser om Sanna Nielsens rekordår och om hur hon har dragit in miljoner i vinst under året som gått trots krisen i skivbranschen och den illegala nedladdningen.
Det är nämligen så att pengarna ligger i spelningar, och tack vare ökad musikkonsumtion (till stor del med hjälp av piratkopiering) genom digital tillgång finns ett ständigt ökande intresse för konserter och merchandise.
Hela 96 % av Sanna Nielsens intäkter kommer från spelningarna!
Forskning visar till och med att piratkopiering kan leda till ökade intäkter för artisterna. Folk som går på spelningarna har nämligen hört artisten innan i större grad än förut.
Den potentiella publiken mångdubblades då radion kom, mångdubblades igen då kassettbandet kom, och ännu en gång då fildelningen kom.
Plötsligt har den teoretiska publiken på artistens spelningar åtminstone hundradubblats. Är det egentligen en så konstig tanke att Sanna måste göra spelningar för att tjäna pengar.
Hon måste väl arbeta för sina inkomster som alla vi andra. Skulle det vara bättre om hon fick fem miljoner för sitt skivsläpp i januari, tar ledigt nio månader, jobbar med ny platta under hösten och gör om samma sak nästa år?
Står skivartister för en sådan samhällsinsats att de förtjänar fem miljoner netto och sedan ledigt 3/4 av året? Det är möjligen att överdriva och raljera lite, men poängen ska inte underskattas
Man kan undra vilka som framöver orkar ha en cd-spelare hemma, när man kan ha tusentals skivor färdiga att spela i digital form? Eller när man har miljontals skivor tillgängliga genom (lagliga) Spotify?
Det är inte piratkopieringens fel att CD-försäljningen minskar, det är tekniken som sprungit ifrån de fysiska distribueringsmedierna.
Senaste kommentarerna