MP gör dubbelfel
MP föreslår på DN debatt idag att man vill se 10 000 fler lärare i skolan. En god tanke i sig. Det säger jag ingenting om. Visst vore det ibland bra med fler lärare i klassrummet. Sådana exempel finns runt om i vårt land redan idag med befintliga resurser. Dock visar alla studier att det som skiljer Sverige från andra länder i PISA mätningen inte handlar om antalet lärare. Fokus på vad som behöver fokuseras kring är lärarens förmåga att lära ut, barnens uthållighet att lära samt rektorns ledarskap. Självklart bör utrymmet för lärarna att agera öka. Därmed behöver viss del av icke-klassrumsarbetet tas bort.
Men att som MP förespråkar att höja marginalskatten och minska ersättningen för att just gå högre studier är fel väg att gå. Vi ska inte höja utbildningspremien och höja de svenska marginalskatterna än mer. De är bland världens högsta redan. Det blir bara kontraproduktivt. Den svenska skolan använder redan idag 25 % mer resurser än den finska. Om skolan i andra länder som är bättre än oss har större klasser, mindre resurser och lägre lärartäthet måste lösningne sökas i hur vi använder redan befintliga resurser.
Att göra mer av det som redan satt oss i problem är inte lösningen. Kompetensutveckla befintlig lärarkår, höj lönerna för ökad attraktivitet, höj nivån på lärarutbildningen, ge rektor större manöverutrymme och få med föräldrarna än mer för att motivera sina barn.
Senaste kommentarerna