Jultrafiken står för dörren. Många dumdristiga beslut tas av stressade förare som vill komma fram till julbord och släkt.
Den politik som syftat till att förbjuda dubbdäck har visat sig vara fel. Dubbdäcken räddar liv på vägarna. Jag skriver om detta tillsammans med min riksdagskollega Lars Gustafsson på Newsmill.
Jag tror att Centern insett att deras avgångna infrastrukturminister överbevisats om dubbdäckens betydelse för att rädda liv. Det finns säkert skäl att reducera PM10-partiklar på Hornsgatan Södermalm, men att därtill också förbjuda dem i Eskilstuna, Sala och Sandviken skapar bara krångel för bilister som vill köra med den säkraste utrustningen.
Att börja mumla om avgifter och kalla det liberalism som debattartikeln på DN talar om känns som en efterkonstruktion.
Många önskar att centerpartisterna kunde erkänna att dubbdäcksförbud inte skapar trafiksäkerhet och Johan Ingerö beskriver ganska träffande hur avgifter misslyckas att träffa målet .
If Skadeförsäkringar föredrar också det säkraste alternativet och som de säger: Grundfrågan är ändå om en eventuell miljövinst uppväger de ökade risker för olyckor som blir fallet när folk inte kör med riktiga dubbdäck.
Senaste kommentarerna