Botniabanan och enskilda vägar
* Botniabanan
Att vissa aldrig kan ge sig. Efter att allt vridits och vänts på måste frågan få ställas. Vad får vissa att in absurdum driva en process mot något? Vilka drivkrafter ligger bakom? Trots att Botniabanan kanske är ett av de mest miljövänliga projekten genom tiderna här i Norrland så vill en del motarbeta projektet. Det kostar skattemedel (upp emot en miljard redan) och det kostar tid som innebär förseningar. Varje dag som tågen försenas innebär en belastning på miljön i form av fortsatta utsläpp från lastbilarna.
När man tror att man har rätt ska man ta strid i en fråga. Striden har dock ett bäst före datum. Passeras den gränsen har striden gått över i något annat. Då handlar det om att in absurdum få rätt, oavsett om det gynnar saken eller inte. När det gäller Botniabanan borde striden vara över. Kompensationsåtgärder kommer att genomföras och pippifåglarna får det troligen bättre än vad som varit fallet tidigare (bortsett från byggtiden). Ge er nu!
*Enskilda vägar
Regeringen storsatsar på enskilda vägar. Mer än vad den tidigare s-regeringen gjort. Vägverket låter sig inte imponeras meddelar man. Självklart vill Vägverket ha mer men borde ändå glädjas åt att man får mer än tidigare. Undrar om Vägverket därmed anser att det gamla anslaget (s-regeringens) borde komma åter?
Senaste kommentarerna