Fp:s pendeltågsatsning skapar tillväxt i ”Stor-Umeå”
Folkpartiet vill införa pendeltåg på sträckan Vännäs – Umeå – Holmsund. Tänk dig att kunna kliva på ett bekvämt tåg mitt i Vännäs och sedan vara i Umeå centrum på mindre än 20 min! Tågen ska naturligtvis stanna i Vännäsby också.
Den 30 aug lanserade Folkpartiet en pendeltågssatning som behövs för Stor-Umeås och regionens utveckling. Med satsningen tas ett stort steg mot att nå storstadens fördelar men slippa nackdelarna. En modern miljövänlig tillväxtskapande investering.
Folkpartiet i Västerbotten vill att två nya pendeltågslinjer startas. En mellan Vännäs och Holmsund och en annan mellan Vindeln och Nordmaling, även den går via Umeå med stopp på småorter som Tvärålund och Tväråbäck. En ny av- och påstigningsplats behövs – Umeå Västra – för att utveckla pendlingsmöjligheterna från Klockarbäcken, Umedalen och västra tillväxtområdena.
Mejlboxen är full med ilskna skrivelser från Vännäsbor som är mycket missnöjda över tågsituationen. Det måste vara feltänkt att satsa massor av miljarder på en modern järnväg och sedan köra förbi flera mindre attraktiva orter med större tåg.
Folkpartiet föreslår att begagnade tåg från andra regioner köps in. De borde gå att få loss för 12-14 miljoner kronor styck. Faktiskt småpengar i sammanhanget. Satsningen kan finansieras till hälften med statliga pengar och resten av kommunerna och med biljettintäkter.
En sådan pendeltågssatsning är ett sätt att kraftigt öka attraktionskraften för de mindre orterna i Umeåregionen. Arbetskraftsförsörjningen i hela regionen underlättas av att ett stomtrafik med storstadslika förhållanden skapas.
Nya attraktiva områden för boende kan erbjudas. Jämställdheten gynnas genom att kvinnodominerade arbetsplatser som NUS blir så tillgängliga. Studenter kan också bo i orter som Vännäs och Vännäsby och enkelt ta sig till och från Universitetet. Liljaskolans personal och 1200 elever kan bli en ännu tillgängligare resurs för regionen. Orter som Vännäs, Nordmaling och Vindeln gynnas kraftigt av att arbetspendlingen underlättas.
Pendeltågen skulle bli ett nytt välbehövligt miljövänligt "blodomlopp" i regionen.
Gamla järnvägsknuten Vännäs behöver denna satsning. Vännäs är en järvägsknut och ska så förbli!
Senaste kommentarerna