Om spetsutbildning i grundskolan i Umeåregionen

I dag kan elever med särskild begåvning för idrott och musik gå i särskilda klasser.  Men det har inte gått att låta elever med begåvning för matematik eller naturämnen lära sig mer än andra på dessa områden – varför då?

Ingen ska behöva rulla tummarna i skolan. Därför föreslår Folkpartiet och kunskapsalliansen i dag ett försök med spetsutbildningar på högstadiet. 2012 ska tio klasser med trettio elever var starta. De ska vara fördelade över hela landet. Umeåregionen och Vännäs borde satsa på att vara med från början. Bra sätt att visa ambitioner med skolan. Det är viktigt att visa konkreta åtgärder för att ta tillvara elevernas potential – även i  Norrland!!

Det ska vara tillåtet med särskilda antagningstester till dessa klasser. Därmed blir elevernas fallenhet för ämnet avgörande, inte deras sociala bakgrund eller föräldrarnas förmåga att tjata in sina barn på en utbildning.

Det är ett fåtal elever i ett fåtal klasser som får möjlighet att läsa gymnasiekurser reorkadan på högstadiet. Utbildningen ska inte heller kosta mer än annan högstadieutbildning i kommunen. Det visar att man kan få ut mer resultat för samma pengar.

Det är dags att kasta den vänsterunderstödda  jantelagen i papperskorgen. I en socialliberal skola får alla elever utvecklas i sin egen takt – också de som är bra på teoretiska ämnen.

Liljaskolan behöver en resultatinriktad grundskola – både för teoretiska och praktiska inriktningar. 

Folkpartiet vill tillvarata lärarnas och elevernas potential.Det enda vi vet är att den är okänd och till stor del outnyttjad!

Folkpartiet visar ledarskap på kunskapsområdet. Undersöknigar visar att svenska folket har stort förtroende för kunskapsalliansens skolpolitik.Folkpartiet är din oförtröttlige vän i kunskapsfrågor…..

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. Anders Lennartson

    För att tillvarata Umeåregionens konkurrensfördelar och klara framtida rekrytering till SLU och Universitets naturvetenskapligt och tekniskt inriktade utbildningar är det viktigt att hålla fram även de mer teoretiskt intresserade grundskoleelevernas behov. Det måste finnas en röd tråd även för de tidigt teoretiskt utvecklade eleverna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.