Om turistinkomster, betesputsare och bävrar
Turismen är en viktig näring för Västerbottens och Umeåregionens ekonomi. Vi läser om fullbelagda campingplatser och besöksrekord varje vecka. Förra året omsatte turismen nästan 252 miljarder kronor i Sverige, enligt Tillväxtverket.
Det bör kunna bli mycket mer – och skapa massor med välbetalda framtidsjobb åt våra språkkunniga och utåtriktade ungdomar.
I Sverigebilden 2010, en publikation från Svenska institutet om hur Sverige uppfattas av omvärlden som refereats av bla Sydvenska Dagbladet, framhävs den orörda naturen, ”norra Europas sista vildmark”, som något som bör lyftas fram i marknadsföringen av landet. Turismen har tidigare varit mycket fokuserad på fjäll och hav. Men vad har t.ex vackra Borgsjö på bilden nedan att erbjuda framtidens storstadsbor?
Jag tror på Västerbottens skogsland med älvdalar och sjöar som en stor framtida turistmagnet. Tack vare EU:s arealstöd har vi fortfarande på många ställen öppen utsikt mot vattnet i våra älvdalar. VI har bara 4 % öppen mark i Norrland, mindre areal än det finns parker i städerna, och en stor del av den ligger efter större trafikleder i våra älvdalar och våra större byar. Alla lantbruksföretagare, hästägare och andra som hjälper till att vårda de natursköna vyerna vårt län bjuder på gör en fin insats.
I helgen var det dags för den årliga putsningen av delar av gamla byvägen och vägen upp till Burtjärnen, där bävrarna skapat ett trolskt äventyrslandskap. Att smyga upp dit i den ljusa sommarnatten och titta på bävrarna i arbete är en fin naturupplevelse som verkligen uppskattas av våra utländska besökare.
Skogstjärnens lugn är med rätt marknadsföring en framtida kassako för våra ungdomar. För framtidens stadsbor är det ett äventyr att vara ute i den svenska ljusa sommarnatten och uppleva skogen och dess fågel- och djurliv. Att sedan tända en eld och koka lite kaffe vid grillplatsen vid vattnet fullbordar det hela. För de flesta storstadsbor är det tillräckligt äventyr att klyva ett vedträ och lägga det på elden.
Just idén att erbjuda turister en naturnära upplevelse är grunden för konceptanläggningen Treehotel i Harads, som invigdes häromdagen. Av den imponerande mängden pressklipp att döma har hotellrummen i de norrbottniska trädtopparna, mycket riktigt, väckt stort internationellt intresse. Varför byggdes den inte i Vännäs eller Vindeln? Tänker vi inte tillräckligt kreativt?
Sverige som varumärke har blivit svagare de senaste fem åren, enligt det så kallade Nation Brands Index. I den första undersökningen från 2005 lyckades Sverige nå förstaplatsen. I den senaste mätningen, som omfattade femtio länder världen över, blev det en delad tiondeplats.
Trenden måste vändas – vi norrlänningar har här möjlighet att visa var skåpet ska stå – men då krävs mer liberalt entreprenörstänkande och att våga satsa på våra ungdomar och deras ideer – på sånt som skapar uppmärksamhet och sticker ut!
Att ansvariga politiker vågar tänka nytt är en förutsättning för att Västerbotten i framtiden skall kunna locka turister till skogslandet. Det allmänna ska erbjuda stöd och inte skapa hinder för den som vill prova något.
Förebilder som Torbjörn Holmlund med Svansele Vildmarkscenter och "Stoorn" måste hållas fram för att våra ungdomar ska inse att allt är möjligt. Vår natur i kombination med Västerbottens läckerheter och bra boende är ett vinnande koncept som det gäller att nå ut med till Europas och världens alla stadsbor.
I Västerbotten skall den som vill, med hjälpav unga turistföretagare, kunna ströva fritt, njuta av att gå på skogsstigar eller åka skoter och skidor, ostört i kilometer efter kilometer. Och vi ska ta betalt för att paketera och göra upplevelsen tillgänglig…..
Senaste kommentarerna