Mona överens med Maud
Norrbotniabanan (NB) är ett populärt diskussionsämne. Medfinansiering har varit den stora tvistefrågan. Centerpartiet har fått klä många skott från vänsterkartellen när vi sagt att det är nödvändigt få med de stora företagen på vagnen. Många motdebattörer har klätt på sig offerkostymen och sagt: ”Se där, nu ska Norrlänningarna behandlas orättvist igen!”
Därför var Mona Sahlins besked igår på Nolia i Piteå värdefullt. Hon sa enligt Nordnytt att medfinansiering från näringslivet är nödvändigt för NB.
(s)-debattörer driver en linje lokalt och en nationellt. I förrgår sa lokala s-politiker att medfinansiering inte var aktuell. Igår är det aktuellt!
I regeringens Infrastrukturproposition har 51 projekt medfinansiering. Olika parter – näringsliv, kommuner, regioner – ställer upp med 80 miljarder kronor ytterligare och planen omfattar därför rekordstora 497 miljarder kroner. Medfinansieringen är lokalt utformad. I många fall handlar det om taxeavtal för transporter. I andra fall olika typer av banavgifter, ibland investeringar av olika slag. Men medfinansiering är alltså inte en enda modell. Utan just nu 51 modeller.
Trafikverket har uppdraget ta fram samarbetslösningar för Norrbotniabanan. Verket sitter just nu och resonerar konstruktivt för att se efter på vilket sätt respektive part kan bidra till lösningen. Det skedde för Dalabanan och för sträckningar på Västkusten. Och det pågår nu för NB. Norrbotniabanan bör snart bli den 52’a modellen!
Det är bra att den linje som Maud hela tiden drivit nu får stöd av Mona!
Senaste kommentarerna