Val till Europaparlamentet.

Av , , Bli först att kommentera 3

Jag fick foldern med valbara Centerpartister i brevlådan i veckan. Det gladde Mig att se 3 av Västerbottens bästa namn där. Tomas Mörtsell Kommunalråd i Storuman, Mattias Larsson, gruppledare i Umeå och även distriktsordförande och Ewa-Maj Karlsson, Kommunalråd i Vindeln med erfarenhet från det Europeiska samarbetet sedan tidigare.

Trygga förnuftiga Människor, som alla står med bägge benen på jorden. Och ingen av Dem svänger sig med klyschan som Jag personligen får utslag av, ” ett smalare och vassare Europa” . En klyscha som kanske låter bra, men som i verkligheten bara är ”ordbajs”. Men det är Min personliga åsikt, och Jag har haft fel någon gång tidigare, så Jag kommer nog att ha det fler gånger.

Hur som helst så slår Jag ett slag för dessa trevliga och sympatiska Människor.

Ändra glerna för cabotage!!

Av , , Bli först att kommentera 4

Cabotage är transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser.

Internationella lagar tillåter oftast inte att denna typ av tjänster utförs utan ett speciellt tillstånd. Däremot är det vanligtvis tillåtet att utföra transporter till eller från annan stat. Det kan även vara tillåtet att utföra transporter till ett annat land och sen fortsätta transporten inom detta land.

Kontroll och uppföljning av detta är något som är svårt att göra med dagens regelverk, och medför att utländska bilar kör mer inrikestrafik än vad dom egentligen får. Detta medför att Svenska åkerier i dagsläget tvingas säga upp anställda och sälja bort enheter till följd av att De inte kan köra till samma pris som De utländska åkerierna. De slås helt enkelt ut Pga. olaglig konkurrans. De utländska åkerierna betalar ingen skatt eller arbetsgivaravgift i Sverige, och förarlönerna är ibland rena svältlöner.

Finland införde i April iår Europas strängaste regelverk mot cabotagetrafik. De kräver att alla transportörer som utför frakter inom Finland i mer än 7dagar skaffar ett Finskt trafiktillstånd. Alltså registrera ett företag i Finland för att få köra längre tid än en vecka.

Man lägger även ett tydligare ansvar på beställaren, det blir transportköparens plikt att se till att transportören har tillstånd för att köra den aktuella transporten samt att transportören uppfyller alla arbetsgivarplikter och skattemässiga skyldigheter,

Krafttaget som den Finländska regeringen tar för att värna sina inhemska åkerier är ett föredöme tycker Jag. Att transportköparen tvingas ta ett större ansvar för att allt går rätt till är helt riktigt. Jag hoppas den Svenska regeringen sneglar Österut och inför liknande regler i Sverige, innan det är för sent.

 

Finand ökar bruttovikten till 76ton på Sina vägar.

Av , , Bli först att kommentera 4

Finland kommer den 1Okt iår att höja bruttovikten på sina vägar till 70 ton. Det innebär att deras lastbilar kommer att kunna transportera mer last än idag. De som kommer att kunna utnyttja detta mest är troligen timmertransportörerna.

Jag är ju skeptisk till dessa förslag på höjningar av bruttovikterna som kommer upp med jämna mellanrum. Både för att Jag vet vilka usla vägar/vägunderhåll Vi har i det här landet, men också för att det kommer att bli åkarna och chaufförerna som kommer att få stå för fiolerna.

Nu är ju kanske ST fordonen (Större travar) kanske bättre än det andra alternativet med en trave mer. Det eftersom dom håller sig innanför dagens regler när det gäller längd, bredd och höjd. Skillnaden är 2-3 axlar mer som ska fördela den ökade tyngden.

Vinsten som skogsindustrierna ser det är bla. minskade Co.utsläpp per ton och 10% lägre fraktkostnad. Att Co-utsläppen minskar är det nog ingen som opponerar Sig mot, men 10% lägre fraktkostnad låter som att man förutsätter att åkarna inte tar ut någon höjning av transportkostnaden. Antagligen räknar Dom med att Man ska nöja Sig med den ökade inkomsten till följd av mera last.

Men det tillkommer ju 2par axlar till med 8st hjul+ en vagn som måste byggas lite stadigare. Och det är inte lite pengar Vi pratar om enbart De extra hjulen kostar mellan 25 och 30 000 och en ny vagn är inget som kastas efter En heller.

Sedan tillkommer ökat slitage på hela ekipaget,. De extrautgifter som tillkommer kommer knappast att täckas av den extra lasten om inte ersättningen höjs.

Man säger också att vägslitaget inte kommer att öka i och med att man har 2 axlar till som bär upp den ökade vikten. Men det är inte riktigt sant, 2 extra axlar kommer att slita på vägarna lite till. Åtminstone så kommer ytbeläggningen att nötas. Att vägarna inte kommer att tryckas ner kanske stämmer då vikten fördelas på fler hjul.

En bra sak är ju att Finland inför detta nu, då får ju Vi möjlighet att se hur det fungerar i praktiken och kanske lära av deras misstag vid en ev. höjning här. Jag önskar bara att undersökningarna kunde göras av någon/några som såg objektivt på det här.

Det är en för viktig fråga för att Vi ska stirra oss blinda på Co-utsläpp och miljövinster i direkt samband med transporten. Det finns dolda utsläpp om Man ser på ökad däckförsälning, ökad materialåtgång i vagnar och bilar i samband med förstärkningar. Ökade utsläpp då vägarna måste förstärkas, för det måste Dom. Många har svårt att klara dagens vikter.

Så det är mycket som måste vägas in, och det vore önskvärt att Man tillsatte helt opartiska utredare som utförde en heltäckande konsekvensundersökning helt förutsättningslöst utan att blanda in önskade miljövinster i förväg.

Det är kul när C-motioner tas emot positivt.

Av , , 2 kommentarer 9

Vi i Centern i Bjurholm blir alltid lika glada när våra motioner tas emot positivt. Vare sig det är av allians-partier eller Socialdemokraterna.

I det här fallet är det Socialdemokraterna i Bjurholm som anammat en Centermotion så till den grad att man slagit upp det på en enkät som man delat ut.

Det gäller Centerns motion om kolonilotter som bemöttes positivt när den togs upp i Fullmäktige, för ett tag sen.

Man tar upp den i enkäten som ett exempel på frågor som man drivit framgångsrikt i opposition. Och det må man ju säga är framgångsrikt om Man inte ens behöver skriva motionen själv, utan man kör något slags voodo-trick så ett av "micropartierna" skriver den, och får igenom den i fullmäktige.

Men Vi är inte knussliga inom Centern, Vi är glada att våra ideér är gångbara i alla läger, och verkar falla folk på läppen så till den grad att man kanske tror att den goda idén trots allt var ens egen.

Men det är just det som är Centerpolitik, det finns något för alla hos oss!!

Storebror ser allt!!

Av , , 1 kommentar 3

Det som kommer fram nu i och med avslöjandet i USA, att säkerhetstjänsten kan gå in bakvägen på servrar hos, Facebook, Microsoft, Google, skype, apple och andra globala It-företag är något som Vi måste ta på största allvar.

Orvills roman "Djurfarmen" känns lite grann som en smekning på kinden i jämförelse med vad som kan bli effekten av detta.

En viss koll är väl kanske bra, men det har lätt att skena iväg om man släpper till ett lillfinger åt kontrollapparaten. Problemet är med den lätthet som det verkar få försiggå, utan att folk opponerar sig. Ursäkten är hela tiden, "Vi måste få övervaka terroristerna" och med det låter Vi andra saken bero och ursäktas.

Det är bra med internet och smartphones, men övervakningsmöjligheterna ökar i samma takt som vi ökar beroendet av dessa hjälpmedel. Tänk vad som kommer att hända den dag någon bestämmer sig för att störa ut eller sabotera åtkomsten till nätet då Vi blivit mer och mer beroende av det. Det går ju inte ens att handla på affärn om inte det går att ta sig ut på internet.

Och märk Mina ord, Det kommer att hända!!

Vart tar respekten vägen?

Av , , Bli först att kommentera 7

Satt och läste kommentarerna efter Tamara Spiric händelsen i Umeå och började fundera lite.

Vi har ju även haft händelser i Vilhelmina som  handlar om samma sak. Och vill man hårddra det så är det ju faktiskt så att det i grund och botten handlar om samma sak.

Respekten för andra Människor och andras åsikter.

Alla vill Vi ha det men alla är inte beredd att ge det. Inom politiken är det ofta som det kommer till brösttoner och blir ganska hetsiga debatter.

Men man måste kunna lämna det bakom sig när man lämnar sammanträdesrummet, och sätta sig och ta en kaffe tillsammans utan att gå och se snett på varandra. Som Dagmar S, sa på det senaste Kommunstyrelsemötet, "Vi har ofta samma mål, det är vägen dit Vi är oense om".

Men tyvärr gäller inte det på så många ställen tycks det som, Om man läser kommentarer och annat så verkar det som att alla är snabba på att kräva respekt för sig själv, men är snabba att kasta skit på andra.

Respekt tycks bara vara något man ger Dom som delar ens egna åsikter.

Ingen gemensam nämnd med Vännäs och Vindeln.

Av , , Bli först att kommentera 2

Som det går att läsa i dagens tidningar så sa Vi igår nej till en gemensam Bygg och Miljönämnd. Det gjorde Vi inte för att Vi inte vill samarbeta med De båda kommunerna, för det gör Vi gärna.

Men Vi vill inte släppa ifrån oss den nämnd som folk  verkligen behöver lokalt, att gå in och träffa våra trevliga tjänstemän om man har någon fråga tycker Jag är värdefullt. Nu hör Jag protesterna, " Men det behöver inte bli så, Dom kan fortfarande vara i Bjurholm vissa dagar". Men Vi vill ha Dem anträffbara i Bjurholm varje dag.

En annan sak som anförs är att Vi inte har all den kompetens som behövs.  Men det har inte De andra Kommunerna heller. Som K-A sa igår, "Den spetskompetens som behövs måste Vi köpa in från Storebror Umeå i alla fall", dessutom är det väldigt sällsynt att vår personal kommer till korta. Och i De fallen är det hur som helst billigare att köpa in den tjänsten per timme.

Enligt uppgift skulle det dessutom bli ca1milj kr dyrare än idag att slå ihop nämnderna för de tre kommunerna. Och Vi skulle inte få någon bättre service för den slanten. De pengarna går det säkert att stoppa i ett annat hål.

Jag vet att detta inte är något populärt beslut i vare sig Vindeln eller Vännäs, men det är väl inget, hoppas Jag, som hindrar att Vi kan samarbeta i alla fall, utan att göra den här sammanslagningen.

Är miljöcertificeringen värd något i praktiken?

Av , , Bli först att kommentera 5

Man funderar ju om miljöcertificeringen är värt någonting i praktiken. Det är så väldigt viktigt att entrepenörer och alla inom olika yrken certificerar sig.

Men tjänar det något till så länge Man bara ser till sitt eget lilla företag, förening eller koncern? Visst är det bra att alla verkar för bättre miljö, men då Husumfabriken drar lövmassa från söderifrån, samtidigt som lastbilar från Bjurholm, Vännäs och Nordmaling drar löv till Piteå, då undrar man om den där certificeringen verkligen tjänar något till!!

Frågan är om Man inte skulle börja se över möjligheterna till lite mer samordning mellan olika koncerner. Vad är meningen med att köra med bränslesnåla bilar och bara använda miljöoljor, om man nästa dag kör virke 3 gånger längre än nödvändigt?

Miljöproblemen är övergripande och så mycket större, och borde gå före det kortsiktiga tänket för den egna vinningens skull. Annars tycker Jag Vi ska vara ärliga och sluta kräva dessa "gröna" märken på papper och varor.

Dom betyder ju bara något så länge man inte behöver belastas ekonomiskt av dom, Tycks det i alla fall!!

Cuf/Cannabis?

Av , , 4 kommentarer 4

Centerpartiets ungdomsförbund har hållit stämma i Helsingborg, och det är klart, någonting förstod Man ju skulle komma.

Man diskuterade bla. Cannabis och drogpolitik i stort. Man diskuterade bland annat en motion om att reglera och beskatta cannabis, (motion 21).

Man beslöt att bifalla den motionen, men det var inte enhälligt, vad Jag förstår så röstade 62 av 111 för. Då var alltså 49 emot eller la ner sina röster. Man tror att genom att legalisera cannabis så kan man få ner brottsligheten kring försäljningen av drogen. Och det vore ju i och för sig fint.

Men om man drar paralellen med tobak som ju inte är illegal, varken att använda eller att sälja, så är ju smugglingen och brottsligheten i stort kring tobak ganska så omfattande. Så att tro att Man kan få ner det den vägen är nog lite naivt. Det är lite grann som att tycka att, för att få ner trafikbrotten så legaliserar Vi rödljuskörning + att  man inte längre behöver stanna vid stopplikt om Man inte vill.

Hur som helst så delar inte Centerpartiet, ungdomsförbundets åsikt i den här frågan.

 

Nu har Dom skitit på gillret!!

Av , , Bli först att kommentera 8

Nu är risken stor att Man har "skite på gillre"!!

Förslaget om att Man ska kunna tvinga Kommuner att ta emot ensamkommande flykting barn from. 1 Jan nästa år är inget som ett land som kallar sig demokratiskt ska genomföra.

Att ta emot dessa ungdomar kräver en hel del av mottagarkommuner, att tvinga in Dom hos Kommuner som varken kan ge den kvalificerade hjälp som De flesta av Dom faktiskt behöver, eller har den kompetens som krävs är inte att hjälpa Dom, Man riskerar bara att skapa en massa motsättningar och bäddar för rasism och fördomar.

Dom flesta Kommuner har dessutom avtal med migrationsverket, och Dom flesta fyller nog sina kvoter, Jag vet att många med oss tar emot med råge också. De som inte tar emot anser sig troligen sakna kompetens och förutsättningar att ge ett fullgott mottagande. Jag tror inte att det är några som vägrar av snålhet eller oginhet.

Dessutom tror Jag man förstör alla förutsättningar till ett bekymmersfritt mottagande genom att tvinga Kommunerna till att ta emot.

Problemet för många Kommuner är att Man inte har tillräckligt med bostäder ens för att täcka upp förflyttningar mellan varandra. Hjälp istället till att lösa det problemet först, så kommer det nog att bli lättare att få Kommuner att ta emot flyktingar och asylsökande sen.