Viktigt med kör o vilotider i yrkestrafiken!
Det är inte bra att yrkesförare slarvar med kör och vilotider och det är bra att det finns ett regelverk
Jag har själv jobbat inom transportbranschen och tycker att systemet med digitala färdskrivare är bra. Det gör det enklare att övervaka kör och vilotider, både för chauffören och transportbolagen. Ett problem som jag tror att många åkerier har med sina chaufförer, är att alla inte har lärt sig fullt ut hur det digitala systemet fungerar och att det även upplevs krångligt.
(Från den 1 maj 2006 måste nytillverkade bussar och tunga lastbilar som tas i bruk inom EU vara utrustade med digital färdskrivare som i sin tur innebär att alla chaufförer måste ha ett förarkort)
Jag har själv ett förarkort och har haft problem med systemet. Man får inte heller glömma att om du kör 1 minut för länge, så registreras det i systemet som en överträdelse. Jag tycker det är viktigt att man ska följa kör o vilotider och det är för chaufförens bästa, men vissa gånger när man bötfäller chaufförer är det löjligt. Jag har varit med när chaufförer har fått dyra böter, för att man har överskridit dygnsvilan med 5 minuter.
Det gamla analoga systemet med färdskrivarblad finns fortfarande kvar i äldre bilar och där har jag varit med när ett flertal chaufförer har fått böter, för att man skrivit förnamnet före efternamnet. Enligt regelverket ska man skriva efternamnet först och varför den regeln finns har jag svårt att förstå.
Men i sin helhet så är det ett bra regelverk med kör och vilotider och den har tre bra huvudsyften, och det är att säkerställa sund konkurrens mellan aktörer i vägtransportsektorn, stärka förarens situation och den absolut viktigaste är att öka trafiksäkerheten.
I dagens VK kan du läsa om detta! http://www.vk.se/986897/yrkesforare-slarvar-med-dygnsvilan#disqus_thread