Körtidsfusk
I VK kan man läsa om ett åkeri som har fått en straffavgift på 200 000 kronor för ett stort antal påvisade brott mot reglerna för kör- och vilotider. Totalt har man fått 176 anmärkningar på att man systematiskt har brutit mot reglerna för kör- och vilotider.
Jag har själv jobbat inom transportbranschen och tycker att det nya systemet med digitala färdskrivare är bra. Kör- och vilotidsreglerna har tre bra huvudsyften och det är att säkerställa sund konkurrens mellan aktörer i vägtransportsektorn, stärka förarens situation och den viktigaste är att öka trafiksäkerheten.
Det är viktigt att man följer kör o vilotiderna och det är för chaufförens bästa, men vissa gånger när man bötfäller chaufförer är det löjligt.
Jag har själv ett förarkort och har haft problem med systemet. Om du kör 1 minut för länge, så registreras det i systemet som en överträdelse och när det gäller att registrera rätt start- eller slutland i digitala färdskrivaren, så är det även lätt att göra fel.
Ett problem som jag tror att många åkerier har med sina chaufförer, är att alla inte har lärt sig fullt ut hur det digitala systemet fungerar och att det även upplevs krångligt.
Men åkerierna kan inte frånsäga säg sitt ansvar och det finns även många bra utbildningar att gå när det gäller att lära sig det digitala färdskrivarsystemet.
http://www.vk.se/1067531/akeri-far-hog-straffavgift-for-kortidsfusk