Kommer (S) i Umeå att förbjuda dieselbilar i centrum?
Från 1 januari 2020 har regeringen beslutat att kommuner ska ha möjlighet att införa tre typer av så kallade ”miljözoner”. Det innebär att Umeå kommun kan införa ett förbud mot dieselbilar äldre än årsmodell 2014 i centrala Umeå. Givetvis tycker jag det är bra att man tänker på miljön, men ibland måste man vara realistisk och se verkligheten.
Den som har försökt att agera miljövänligt kan straffas av socialdemokraterna och miljöpartiet om förbudet blir verklighet i Umeå. Värt att tillägga är att detta inte kommer att drabba någon förmögen person, utan det kommer att slå som allra värst mot de som kämpar på utan någon större inkomst – men ändå satsat på ett miljövänligt fordon. Verkligheten är också att alla, inte har råd att köpa en ny bil och elbilar är inte billiga i dagsläget. Sen kan man också ställa sig frågan om det är miljövänligt att byta ut fungerande bilar?
Inte nog med detta införs i sommar den nya fordonsskatten, som drabbar just den grupp som vill byta bort sin gamla dieselbil mot en nyare.
Med tanke på att det är kommunerna som själva får avgöra frågan om miljözoner, så har jag ställt en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S) för att få ett klargörande i frågan.
Här kommer interpellationen i sin helhet!
INTERPELLATION
Kommer (S) i Umeå att förbjuda vissa bilar i centrum?
Från 1 januari 2020 har regeringen beslutat att kommuner ska ha möjlighet att införa tre typer av så kallade ”miljözoner”.
1. Den första zonen reglerar tunga fordon, något som redan idag är möjligt för kommunerna att reglera gällande vissa tunga fordon och gällande utsläppsklass Euro 5. Denna vill regeringen höja till Euro 6 vid utgången av år 2020.
2. Den andra zonen gäller krav på personbilar, som först kommer gälla dieselbilar i klass Euro 5 och Euro 6. Den 1 juli 2022 kommer kraven dock att skärpas till att endast gälla Euro 6. Samma sak gäller el- och laddhybrider med dieselmotor. Bensindrivna bilar får tillträde till miljözonen om de klarar Euro 5 (samma för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar). Dessutom får bilar som har bättre miljöprestanda köra i zonen, exempelvis elbilar och bränslecellsbilar.
3. Den tredje zonen ställer högre krav än de två första. Här får endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som omfattas av utsläppsklass Euro 6. Samma krav gäller för tunga fordon.
Regeringen anser nu att dieselbilar som är äldre än årsmodell 2014 anses icke miljövänliga. Alltså kommer den som köpt en miljöklassad bil 2014 helt plötsligt förbjuds tillträde till miljözon 3. Den som har försökt att agera miljövänligt straffas nu av socialdemokraterna och miljöpartiet. Värt att tillägga är att detta inte kommer att drabba någon förmögen person, utan det kommer att slå som allra värst mot de som kämpar på utan någon större inkomst – men ändå satsat på ett miljövänligt fordon. Inte nog med detta införs i sommar den nya fordonsskatten, som drabbar just den grupp som vill byta bort sin gamla dieselbil mot en nyare.
Mina frågor till kommunalrådet Hans Lindberg (S) är:
– Har Socialdemokraterna, tillsammans med Miljöpartiet, förhandlat om att införa miljözoner i Umeå kommun?
– Tror du att några umebor kommer att drabbas negativt av införande av miljözoner?